Annons

Solskenshistoria med Nikonreparation

Produkter
(logga in för att koppla)

Orky

Aktiv medlem
Ett par timmar innan seminfinalen i Kristianstad under handbolls-VM hade jag min D3s inlämnad hos NPS-killarna på plats. De rengjorde min D3s, som hade en rejält skitig sensor. Allt var frid och fröjd efteråt, de stora dammfläckarna som syntes på f2,8 var borta. Eftersom jag främst fotograferar sport och konserter så rör jag mig sällan på annat än vidöppen glugg, i mitt fall som "sämst" f4 med 200-400at.

Två månader senare fotade jag dock på f22 och såg då ett stort svart streck över bilden. Försökte blåsa rent med lufttuta, men det hjälpte inte. Vid en koll med blotta ögat såg jag en repa på sensorn. Eftersom att jag själv aldrig våtrengjort min D3s började jag backtracka. Då kom jag på att den varit inlämnad den 28/1 i Kristianstad. Med lite tur i arkivet hittade jag ett jobb från den 26/1 taget på f10, där syntes inget streck. En "höftbild" på ett suddigt golv den 28/1 visar det svarta strecket.

Ringde upp Nikon och förklarade läget. Efter att Niklas där pratat med serviceavdelningen så sa man till mig att skicka upp kameran. Med lite flyt så hade jag jobb uppe i Stockholm i helgen som gick, och kunde därför lämna in kameran personligen vid 16-tiden i fredags. Idag ringde Tobbe på serviceavdelningen upp mig och sa att sensorn var bytt och att han även justerat bort ett viss bakfokus som fanns i kameran.

Det jag vill säga är att misstag händer lätt, det är därför jag själv inte gett mig på våtrengöring på D3s. Allt handlar om hur man hanterar och reparerar misstagen. Jag är hur nöjd som helst med hur Nikon har hanterat det här.

Oftast startas det bara trådar om saker som gått fel och folk klagar, det här är en liten motvikt för att visa när saker fungerar precis som det ska.

Schyst att de fixar så bra, men är det inte lite oroväckande att Nikons professionella service gör en stor repa över hela sensorn vid en rengöring, och sen lämnar ut kameran till fotograf på jobb utan att ha märkt det?

Som jag skrev, misstag händer. Det var stressigt. De löste det hela och jag är nöjd.

Jag kollade bara snabbt innan match och det såg bra ut då, med de inställningarna jag använde för sportfoto.

Hörde för ett antal år sedan en mellanchef på ett stort amerikansk dataföretag uttala sig om det här med kundvård:

"Shit happens. Everybody knows that. What's all important for customers is what happens after the first shit happens."

Kort sagt: Saker händer. Det viktigaste är ofta hur man blir bemött efteråt :)

Nästan ett helt år efter att garanti på min D300 hade gått ut, upptäckte jag ett fel på min kamera (sensor) som jag inte kunde förklara på annat sätt än fabrikations fel. Jag såg det först då eftersom jag aldrig innan fotograferade just det på sättet (extremt långa utdrag med makrobälg). Jag vände mig till Nikon och förklarade varför jag inte upptäckte det tidigare. Om de hade velat då kunde de säkert avvisa mig med att garantin har gått ut eller att det har hänt något med kameran. Utan minsta tvekan tog de min kameran och byte ut sensor till nästa dag!!! Tummen upp!

Bra att det löste sig.
Jag håller med om att det saknas lite positiv feedback i trådarna. Men vi är nog av naturen snabbare på att klaga än bättre på att berömma.

Sen kan man tänka på det där med garanti, vi har också konsumentköplagen som sätter en gräns vid 3 år. Då kan det vara rimligt att man upptäcker ett fabrikationsfel långt efter det att man köpt kameran.

Små skador på sensorn syns ju först när man bländar ned kraftigt, det kanske krävs f:22 eller mindre och även motiv som avslöjar ev. defekt. Och, det är ju inte alla fotografer som använder väldigt små bländare till vardags precis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar