Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solreflexer

Produkter
(logga in för att koppla)

kallebeebop

Medlem
Det här kanske har tagits upp tidigare, men jag måste bara fråga vad folk tycker om solreflexer i bilder?

Jag har tagit ett antal naturbilder eller vybilder där det blir reflexer i linsen. Det har jag fått reaktioner på. Mestadels kommentarer i stil med "... synd på reflexen."

Nu undrar jag om det bara är jag som tycker att solreflexer i linsen ger en viss stämmning i bilden?

För att göra lite reklam för mig själv så kommer här länken till en bra exempelbild från mitt eget galleri...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=101516

Tacksam för svar!

"Solreflexer"...

Nej, "Kalle"! Mej stör INTE Din "exempelreflex" nämnvärt, då är "man ganska petig"!
Det är ju för övrigt precis den här effekten "folk" betalar hundratals kronor för att få/uppnå, via filter...
Mvh: Stefan S

Tre viktiga saker att tänka på:

- Ta bort alla filter
- Gör rent fronlinsen
- Använd motljusskydd

Kom ihåg att zoomobjektiv är mycket känsligare för spökbilder än fasta objektiv (fler linsytor).

kallebeebop skrev:
Nu undrar jag om det bara är jag som tycker att solreflexer i linsen ger en viss stämmning i bilden?
Nä, ibland tycker jag reflexerna kan vara snygga. Har själv ett exempel här. Ingen naturbild, dock.
Kolla MTV, idag är det ganska vanligt att man lägger in "Solar flares" i videon. I dataspel sker det ofta. Jag tror att människor överlag tycker det är effektfullt, medan en del fotointresserade ser det som ett optiskt fel.

Njaaa, jag är inte särskilt förtjust i solreflexer, men måste samtidigt erkänna att jag har någon bild där reflexen bidrar till att bilden upplevs bättre.
Bakgrunden är att naturbilder i regel eftersträvas att vara så naturtrogna som möjligt (bortsett från vissa försök att förstärka färger). Det känns därför väldigt konstlat att ha en reflex med i bilden som inte finns i verkligheten. Det mänskliga ögat ser inte solreflexen och därför bör den inte heller vara med på bilden.

jag är inte heller förtjust i solreflexer. det är mycket sällan jag tycker den tillför något.
calles s/v bild tycker jag dock tillhör kategorin där reflexen verkligen är en del av bilden!
även jag har bildexempel på reflexer. då jag dumt nog saknar motljusskydd på min vidvinkelzoom så händer det här ibland.
det jag ogillar mest är förlust av kontrast i bilden.
men värst av allt tycker jag nog är när man lägger in lensflarefiltret i photoshop och inte har en fetaning om när sådana reflexer uppstår på riktigt och det blir helfel. då ser det bara patetiskt ut. ungefär som när alla skulle göra en metallisk uppvikt kant på alla sina bilder... *ryyys*
men det är min åsikt.
det finns säkert andra som går igång jättehårt på sånt.. *fniss*

Det var ju tre bra exempel på solreflexer.
Calle S har en bild på kreativt utnyttjande av reflexen. Hade jag kommenterat din Karl så hade jag beklagat den fula rosa smutsfläcken och Eriks hade jag tyvärr inte ens tittat på tumnageln. Men smaken är som baken. Vi kanske skulle föreslå en temautmaning om solreflexer.

Nä, jag förstår hur du tänker eva. Jag gillar riktigt kraftiga reflexer både inom foto och film/Vinterberg, Von Trier, Korine mfl) och även där finns det väldigt många som tycker det är en styggelse.Låga kontraster är också en fördel tycker jag, och gärna kornigt..Sån är jag.Men som sagt det vore ju tråkigt om alla tyckte lika!
MVH Erik Å

Många intressanta tankar. En temautmaning tyckte jag lät roligt. Skulle nog bli intressant. Tack för era svar, det har väckt lite tankar hos mig.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar