Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor mellanringar & autofokus etc

Produkter
(logga in för att koppla)

millimeter

Aktiv medlem
Funkar ljusmätning, bländare etc som vanligt med Soligors mellanringar 12/20/36 som bl a Cyberphoto säljer (alltså till Minolta, om någon missat det)? Jag mailade Cyberphoto och de visste inte säkert, och på Soligors hemsida står "transmission of all program and automatic modes". Autofokus funkar enligt hemsidan, men nedbländning och så?

Tack på förhand!

Kanske makroobjektiv istället

AF kopplingen är inte den viktigaste vid makrofotograafering, men kopplingen med resten bländare m.m finns ju där och skall fungera.

Mellanringar är ju dock lite knepiga. Man får ett ganska litet arbetsavstånd och en del ljustapp. Om Du inte redan har ett bra objektiv att sätta framför (t.ex 50 mm F1.7), så tycker jag nog att Du skall överväga att köpa ett riktigt makroobjektiv. T.ex Tamron 90 mm F2.8 ett skarpt objektiv som även passar som porträtttele eller Cosina 100 mm F3.5 som är relativt billigt.

Om Du kan prova mellanringar från någon polare, gör det först. Innan Du bestämmer Dig, ett riktigt makroobjektiv ger Dig ett bättre resultat.

Det kanske kan vara värt att spara ihop de extra kronorna.

Emu

/Jörgen

Jag kör mellanringarna mest med 50mm 1.7 och ibland med 70-210 4, det fungerar helt acceptabelt med båda två.

Re: Kanske makroobjektiv istället

jorgen.hubner skrev:
Mellanringar är ju dock lite knepiga. Man får ett ganska litet arbetsavstånd och en del ljustapp. Om Du inte redan har ett bra objektiv att sätta framför (t.ex 50 mm F1.7), så tycker jag nog att Du skall överväga att köpa ett riktigt makroobjektiv. T.ex Tamron 90 mm F2.8 ett skarpt objektiv som även passar som porträtttele eller Cosina 100 mm F3.5 som är relativt billigt.

Jag har bl a ett 50 f/1.4 som jag hoppas ska duga tills vidare. Men visst vore ett riktigt makroobjektiv bättre. Mamma har ett Tamron 90 som jag såklart är helt såld på, men hon har tyvärr Pentax.. Om jag köpte makro skulle det bli Tamron just för att det är så bra till relativt lite pengar.

Att jag köper mellanringar beror bara på att jag inte kan lägga pengar på ett makro ännu. Med KM/Sony-affären i åtanke vill jag även avvakta en tid med större inköp. Mellanringarna kostar ändå bara drygt 900 kr.

Tack för tipsen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar