Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

dumbo

Aktiv medlem
Efter att, i somras, ha tittat genom en Nikonkikare så har jag blivit lite sugen på en bättre kikare än den jag har. Den behöver inte nödvändigtvis mäta sig fullt ut mot den nikon jag tittade genom (jag tror det var en 8x42DCF Monarch) och eftersom jag inte är nån "poweruser" vad gäller kikare känner jag inte att det är värt att lägga några jättepengar. Om summan inte är allt för stor kanske det inte är totalt meningslöst att skriva lite på önskelistan heller. :)

Den kikare jag har idag är nån billig grej som jag vunnit nån gång. Crown 8x30, om det säger något.

På cyberphoto har de ju kikare från Soligor. Soligors grejer brukar kanske inte hålla absolut toppklass, men ganska bra och vara väldigt prisvärda.
Den jag kollat på är denna:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/soligor/49385.php
Tror ni den kan vara något?
Cyberphoto talar ju väldigt varmt om den, men de vill ju såklart sälja åxå.
På pappret tycker jag, med min begränsade kunskap om kikare, att det ser ganska bra ut.
Länk till soligors hemsida:
https://secure.soligor.com/index.php?id=5&backPID=166&L=1&tt_products=615&L=1

Finns det någon annan kikare i ungefär samma prisklass som kan vara värd att kolla på. Jag förväntar mig inte några hiskeliga underverk för dessa pengar, men nog borde man ju kunna få något som inte är totalt värdelöst iaf? :)
Jag vill gärna ha med takkantsprisma, så dessa är smidigare och mer "strömlinjeformade".

Det beror helt på vilken nivå du vill ha kikaren på, och dina användningsområden. Ska du ha den på sjön (gungigt) så är 7ggr förstoring max, som naturkikare är ca 10ggr förstoring bra.

Varken Soligor eller Nikon är särskilt populära bland fågelskådare (som är mycket kräsna kikarkunder), där heter toppmärkena Swarovski, Zeiss, Bausch&Lomb och Leica.

Men den billigaste kikaren jag testat som ändå är märkbart bättre än billighetskikare är ZENITH Lux 10x42 DCF, som ligger på dryga 3000 kronor hos naturbokhandeln. Jag ägde den innan jag bytte upp mig till Swarovski, och var mycket nöjd, enligt min mening mycket prisvärd, slås endast av Swarovskis och Zeiss/Leicas toppmodeller (där du får lägga till 10000:- )

Jag har tyvärr aldrig träffat någon fågelskådare som har en Soligor, så jag kan inte uttala mig om den.

Men datan på Soligor ser ju helt ok ut, dock kanske lite väl tung för den ljusstyrkan den har.

Ett klart plus för att den är gasfylld (vattenskyddad) dock.

Försök att testa den någonstans, för bildkvalitet kan tyvärr aldrig framgå av den tekniska datan.

Tack för svaren hittils. :)

Jag har redan varit inne och tittat lite på naturbokhandelns sida (och några till) innan jag startade denhär tråden, faktiskt. :)

Martin:
Det är klart att det beror på vilken nivå man vill ha. :) Jag är ju, som jag skrev, ingen person som använder kikare så himla mycket, men ibland kunde det vara både kul och praktiskt att ha en kikare med när man är ute och promenerar/fotograferar. Att fågelskådare är kräsna förstår jag mycket väl. :)
Jag vill väl helt enkelt ha något "vettigt" som inte känns som ett sugrör med ett ND-filter monterat i änden, vilket min nuvarande kikare gör. :)

Vad jag förstått så är det bättre med 7-8x förstoring som "allround". Bättre ljusstyrka och mindre skakigt, samt vidare synfält.

I värsta fall kan man väl kanske nyttja distansköpslagen, för cyberphoto är, verkar det, ganska ensamma om att saluföra soligor i sverige iaf.

Jag tänkte att jag kunde följa upp denhör tråden lite...

Jag mailade cyberphoto och frågade vilka andra kikare de jämfört med. Det svar jag fick var ett antal porroprisma-kikare i prisklasserna 800kr till dryga 3000kr av fabrikat Pentax, Konica Minolta och Nikon.
Efter att ha kollat in dessa kikare lite mer så tyckte jag att "är den i klass med dessa är den okej för mina ändamål".
Jag tog en chansning och önskade i julklapp och tomten tyckte visst att jag varit snäll... :)

Jag har nu jämfört den sida vid sida med Nikon Monarch 8x42 och rent optiskt är de mycket lika. Möjligen att Nikon-kikaren har en liten gnutta högre kontrast, men den har åas åxå mer CA.
Den mest påtagliga skillnaden är i storlek och känsla. Soligoren är lite större och väger mer, men känns åas betydligt mer gedigen och verkar vara ett mer solitt bygge, åtminstone vid första anblicken. Den något högre vikten gör åxå att den ligger mer stabilt i handen och skakar mindre.
En annan skillnad är att det är enklare att ändra fokus på Nikon:en. Man behöver inte ratta lika långt och ratten går lättare. Detta kanske mjukas upp lite efter ett tag på soligoren.
En annan skillnad, som jag var medveten om innan, är närgränsen. Även om det säkert kan vara bra med bra närgräns ibland så är det inget som jag tror att jag kommer att tycka är störande.

Så, på det stora hela är jag mycket nöjd hittils. det är kanske inget som den fanatiska fågelskådaren skulle vara tillfreds med, men för mig, som ville ha en "okej kikare" känns det som ett mycket prisvärt alternativ.

ANNONS