Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor 400mm på nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Repaterion

Aktiv medlem
Tjenare.

Jag funderar på om det finns någon liten mikroskopisk chans att mitt gamla Soligor 400mm f6,3 skulle kunna passa på D70.

Till saken kommer det att objektivet är manuelt och är gängat, sent 70tal har suttit på en gammal Mamya/Sekor som jag stälde på taket på bilen....

Borde inte det bli en brännvidd på ca 600mm eller gäller multipliceringen bara Nikon optik.

Tack på förhand

Du kan eventuellt hitta en adapter. Men du kommer inte att få någon ljusmätning och du måste dessutom blända ner objektivetet manuellt med bländarringen inför tagning eftersom det inte finns någon koppling mellan kamera och objektiv. Förmodligen är inte kvaliteten på objektivet någon höjdare så frågan är om det är värt besväret.

Brännvidden förvandlas inte till 600 mm. Däremot för du ett bildutsnitt som motsvarar det ett 600 mm ger på en småbildskamera. Det beror på att bilden beskärs av den mindre sensorn.

Jaja det är så det funkar med CCD'en (att brännvidden på objektivet inte ändras förstår jag)

hmm du vet inte var man eventuelt kan få tag på mellanringar?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar