Annons

Soligor 400mm F:5,6

Produkter
(logga in för att koppla)

naesstrom

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag var iväg på en auktion idag och kunde inte motstå att köpa ett objektiv som de sålde... jag kan inte så mkt om klassiskt foto så all information om objektivet i fråga skulle uppskattas...

Det jag får ut av det är:
Soligor
f=400mm
F:5,6
MC
diameter=72
Tele-Auto

Det jag undrar är till vilka kameror det passar och om man annars kan köpa ngn sorts adapter till andra kameror?
Ungefär hur många gångers förstoring är det på det?
jag köpte det för 100:- och det verkar vara i väldigt bra skick... gjorde jag en bra eller dålig affär tycker ni?

MVH
E. Näsström
 
Soligor har gjort objektiv till många kameramärken med olika fattningar. Fråga någon som kan de olika märkena utan och innan eller lägg upp en bild här!

Om du kan använda adapter eller inte beror på avståndet mellan objektivet och filmplanet. Detta avstånd varierar mellan olika fattningar. Om fattningen på objektivet har ett längre avstånd än fattningen på kameran du ska sätta det på kommer det att fungera.

Objektivet är inte fantastiskt bra rent optiskt, men för en hundring är det nog en bra affär! Blända ner ett par steg så kan det nog vara användbart om man inte har för höga krav.

Förstoringen är 8 ggr i kikarspråk.

/Pontus
 
ledsen att jag kastar upp den här tråden igen, den borde få vila i frid egentligen!

Grejen är den att jag just har köpt en begagnad canon eos700 och undrar om det är någon som har en aning var jag kan köpa en adapter eller liknande för att få mitt objektiv att passa med kameran!

skulle till exempel något sånt här fungera:http://www.cyberphoto.se/info.php?article=52245

Tacksam för svar!
 
Du kan inte få ett svar på det utan att berätta vad det är för fattning på objektivet. Har du en skanner så kan du ställa objektivet på skannern för att få en bild.
 
Vet du att det är exakt det du har då? Pentaxbajonett är ju en fattning, men Soligorobjektivet finns också med fattningar till andra bajonetter.

Men OM det är Pentaxbajonett finns det adaptrar. De kostar dock en del. Du måste eventuellt också ta bort en styrpinne från objektivet för att det skall gå att montera. Och så förlorar du den automatiska nedbländningen och måste själv blända upp och ned med ringen mellan fokusering, ljusmätning och fotografering.

Ett bättre alternativ är sannolikt att sälja det du har och leta rätt på ett annat begagnat med rätt fattning.
 
ok... tror jag tar med det till jobbet imorgon och testar att scanna in det där för säkerhetsskull... ungefär hur mkt kan man lyckas sälja ett sånt objektiv för...
 
Några hundralappar kan du säkert få för det av någon Pentaxägare.

Ett modernare 400/5,6 med autofokus från Tokina eller Sigma kan du få för kring 1500 kr.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.