Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soligor 28-80 vs. D70-kit (18-70 EX)

Produkter
(logga in för att koppla)

Amandus

Aktiv medlem
Börjar bli allt sugnare (heter det så?) på att köpa en Nikon D70. Håller på att jämföra lite priser och har satt ihop det här paketet på CyberPhoto just nu:
Nikon D70
Soligor 28-80 3.5-5.6
SanDisk CompactFlash 512MB Ultra II

Priset för detta kommer att bli 10.256 kr ex frakt. Men om jag lägger till 1.500 kr får jag från dustin tag i kamera, kit-objektiv (18-70mm) och 512 Mb. Någon som vet hur Soligorn står sig mot EX-objektivet? Soligorn har fått ganska bra rescensioner här på fotosiddan och på cyberphoto.

Jag antar att du menar Nikons DX (inte EX :) 18-70/3.5-4.5G.

Jag vet inte hur bra Soligor-objektivet är, men du förlorar ju vidvinkeln. 28mm ger en bildvinkel motsvarande 42mm. 18-70:n ger vidvinkeln och är dessutom ett mycket bra objektiv för pengarna.
Jag skulle köpt kitet.
Men om du vet att du inte kommer att ha behov av vidvinkeln så kan ju soligoret vara ett alternativ.

Jag har inte testat de optiska kvalitérna på soligorobjektivet, men den är ruskigt enkel byggd (känns som den ska gå sönder när som helst) och AF låter som ett tröskverk.

Jag skulle utan minsta tvekan betala 1500:- extra för nikon 18-70.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar