Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Solid föräkring

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej jag undrar om någon har denna erfarenhet av solid föräkring. Jag blev bestulen på min kamerautrustning som jag förvarade för tillfället i min bil, jag vistades 75.m från bilen då jag såg en typ snoka förbi min bil, jo sedan polis anmälan och alla uppgifter som jag har av hädelsen har rapporterats enligt ordningen som krävs. märkte jag ju när jag satte mej i bilen att utrustningen var borta. Bilen var Låst. Mitt kamerahus var försäkrat i Solid kontakt togs med bolaget genom scandinavian foto där kameran köptes. Resultate blev att ingen föräkring täcker stölden på grund av hänvisnig till ansvarstagandet av mig att kameran förvarades i bilen. Tji fick jag . M.v.h Hans g

Hmmm.. olika villkor i olika bolag tydligen. En kompis till mig har fått kamerautrustning stulen ur bilen två gånger. Ena gången då han klumpigt nog glömt kameraväskan i bilen över natten, den andra gången då han lämnade prylarna i bilen medan han handlade.

Första gången: Ingen ersättning. Stöldbegärlig egendom förvarad i bil över natt. Nix!
Andra gången: Ersättning eftersom tillfällig förvaring i låst bil inte betraktades som oaktsamhet.

Vet inte vilket bolag han har dock..

Bil eller hemförsäkringen bör täcka detta om inte den separata försäkningen täcker detta. Det ska gå att vara på resa och göra de nödvändiga stopp som krävs för att kunna resa, t ex rasta, tanka och äta utan att allt i bilen ska tömmas ur och bäras med.

RolandM skrev:
Det ska gå att vara på resa och göra de nödvändiga stopp som krävs för att kunna resa, t ex rasta, tanka och äta utan att allt i bilen ska tömmas ur och bäras med.

Precis. Nu var det länge sedan jag läste försäkring(avtals)srätt men jag minns något rättsfall om en kille som hade blivit bestulen på en hel ljudanläggning modell omfattande (typ för konserter) från en (olåst?) bil när han tillfälligt var borta och uträttade något ärende i en lägenhet en bit bort. Han fick ersättning (helt eller delvis). Men det beror säkert mycket på hur villkoren är utformade.

Det skiljer mellan företagsförsäkringar och privatförsäkringar. Sedan ingår normalt inte stöld från bil i försäkringarna. I synnerhet inte om det grejerna legat i kupén. Det brukar vara lättare om de legat dolt i bagageluckan. Det räknas som något redan sagt som stöldbegärligt gods.

Problemet med dessa är att det tenderar bli väldigt mycket "stölder" om försäkringen täcker dessa. Lagom till nya modeller kommit ut på marknaden av någon märkligt anledning. Det är orsaken till att det inte täcks och vanliga hederliga människor är de som blir drabbade i vanlig ordning.

Så tipset är att lägga prylarna i bagaget där det inte syns, eller lämna kvar en argsint hund tillsammans med utrustningen. Funkar dock inte så bra på sommaren. En polare fick inbrott i sin bil och de snodde en jacka och en GPS. Hade pundaren brytt sig om att kolla i bagaget så hade han hittat en markII:a och en 300/2.8 :O)

Nåja, beklagar stölden.

Mvh
Maverick

Beklagar verkligen. Däremot är jag inte särskilt förvånad. Min privata försäkring (Länsförsäkringar) täcker INTE stöld ur bil när det gäller stöldbegärlig egendom. Inget konstigt i det. Det är ju hur lätt som helst att sno grejor ur bilar. Bär alltid med mig grejorna om jag är ute. Och då menar jag verkligen alltid.

Jag kann ju inte på stå att jag förvarade kameran väl synlig, i min partner skåpbil skåpet bak förvarar jag ju mina verktyg och de är inte synliga. Men detta är otroligt obekvämt för efter en vecka så får jag erbjudande att köpa tillbaks mina grejer, som det uttrycktes vi kann fixa tillbaks dina grejer men det kostar pengar. Mitt svar blev Det låg ju 2000- i kontanter och nycklar till min sommarstuga så ni har ju redan fått kontanter. Om det finns misstanke om händelsen skulle ha ischensatts för att ny modell kommer ut så köper jag inte det. P.s Polisen tipsade mig att byta lås i sommarstugan men va fan de hadde ju inga nycklar till bilen så varför byta tror ni det hjälper.

sönnansjön skrev:
Jag kann ju inte på stå att jag förvarade kameran väl synlig, i min partner skåpbil skåpet bak förvarar jag ju mina verktyg och de är inte synliga. Men detta är otroligt obekvämt för efter en vecka så får jag erbjudande att köpa tillbaks mina grejer, som det uttrycktes vi kann fixa tillbaks dina grejer men det kostar pengar. Mitt svar blev Det låg ju 2000- i kontanter och nycklar till min sommarstuga så ni har ju redan fått kontanter. Om det finns misstanke om händelsen skulle ha ischensatts för att ny modell kommer ut så köper jag inte det. P.s Polisen tipsade mig att byta lås i sommarstugan men va fan de hadde ju inga nycklar till bilen så varför byta tror ni det hjälper.

Det handlar inte om att just din stöld skulle vara iscensatt. Utan att det är så vanligt att försäkringsbolagen inte försäkrar vissa typer av prylar annat än till riktigt höga premier.

Jag har haft kunder som det första de frågar är om försäkringen täcker stöld. Det innan de ens börjat fråga om en kamera.

Mvh
Maverick

Egen assurandör...

Bortsedd från där man måsste ha försäkring, har jag reduserad mina försäkringar dramatisk.
När min båtgarnna lät sin 1Milkr. båt skadas i hemmahavnen för 370 Kkr, pga usel förtöyning och eftersyn, var jag med som kund i samma sällskap med på att ge bidrag till detta.
Aldeles för många får teckning på försäkringen för misskötsel, andra får inget for normal handhavande.

Någon som har undrat på varför fler o fler firmor, kommuner o.a. är egenassurandörer.
Tyvärr är "fattig-mann" nödd at försäkra, till hutlösa priser....tacket vara grannen....

Jag hade missat utskicket från Solid, och långt efter skadan på kameran kommer en påminnelse på erbjudandet från Solid. Eftersom jag har kameran på verkstad så blir jag nyfiken och läser det storstilade, och försäkringen som jag ej har tagit gäller FRÅN ett datum tidigare än skadetillfället!!!
Nu läser jag även det finstilta och ser inget som säger att jag inte ska få ersättning, försäkringen gäller ju från ca 1 månad BAKÅT i tiden.
Jag ringer Cyber och dom är tveksamma, då ringer jag Solid som säger att naturligtvis så gäller inte försäkringen eftersom man inte kan köpa försäkringen efter skadan och få ersättning.
Jag skulle ha frågat om var det står nånstans, men då hade dom antagligen slängt på luren? eller hänvisat till ett prejudicerade domslut i HD.
Jag köpte givetvis inte 2 års försäkringen som inte gäller under den första en och en halva månaden.
Däremot funderar jag på att komplettera hemförsäkringen så att den gäller HELA min foto utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar