ANNONS
Annons

Solbränna, hur skadligt för kameran?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Har varit på stranden hela dagen, o det kan jag säga att det lär inte bli mycket sovandes inatt, fan va ja e sönderbränd =/

hepp, nu vare inte det ja skulle ta upp här...men frågan e på samma tema.
Om man tillbringar en heldag tex på stranden, eller ngt annat ställe där det blir varmt till förbannelse, hur mår kameran av det eg? (kameran ligger i en lovepro väska), självklart kommer kameraväskan att försöka hamna under ngt klädesplagg eller dyl för extra svalka.
Finns juh alltid såna där kul "gränser" skrivna att det ska tåla "så och så många grader"...

Har funderat på o slänga ner en termometer i kameraväskan o ta ur kameran, o sen ställa ut väskan mitt i solen o mäta för o se hur mycket det blir i väskan efter ngra timmar.....men känns lite långsökt =/

Ere ngn som har lyckats "smälta" *skratt* sin kamera/film, eller ställt till ngt annat pga solens hetta?

Lite orolig inför en stundande ölandsresa, då 90% av tiden kommer tillbringas på stranden eller iaf utomhus i solen och kameran ska med.

/Tobbe

Jag hade med mig min kamra på stranden i grekland, vill ju inte lämna den på hotellet. Jag la den under en tröja och såg till att den var skuggad hela tiden, inga problem alls. Jag var mer orolig för att få in sand i kameran...det hade varit grymt jobbigt. Så jag tror inte det ska vara så stora problem så länge kameran är skyddad och ligger skuggad, akta bara sanden!

Tror att kameran klarar betydligt högre värme än vad filmen gör. Är mest orolig för hur den ska påverkas, främst om man har dia i. Nån som kanske vet hur värmetålig filmerna är?

Min lilla teori är följande.

Canon har gjort sin a vita L objektiv av just denna anledning, det sker ju saker med metallen i te.x optik under stark värme. Men jag skulle inte tro att filmen påverkar speciellt mycket. Men det är bara vad jag tror.

Tänk dig typ sportfotografer som är ute i värmen på arenor under extremt stark solsken. Dem verkar ju inte ha nåra problem med att filmen inte skulle klara av det. Självklart lär ju filmen åldras mer men....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar