Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sol och snö med svart/vitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Sidde

Aktiv medlem
Hej!

Inför en förhoppningsvis vit vinter har jag en fråga om filmval. Vilken svart/vit film rekommenderas för fotografering i snölandskap i starkt solsken. Önskvärt är att få lite struktur i snön samtidigt som bergen/omgivningen inte tappar detaljer. Kort sagt söker jag svart/vitfilmens motsvarighet till Fuji NPH.

Några förslag på film/framkallningskombinationer?

/Anders R

Använd vilken film som helst. Det är framkallningen som styr kontrasten, och i brist på det kopieringen. Man har mycket större frihet med svartvitt.

Tmax 400 är en film som har väldigt god förmåga att återge detaljer i ljusa partier.

Tri-X til exmempel är inte förstahandsvalet för snöbilder.

Men, nu snackar vi finlir, vilken 100-film som helst av modern tillverkning fungerar bra.

Jag håller definitivt inte med om att T-Max 400 klarar bilder i snö, kör hellre med en ISO-100.
Jag rekomenderar varmt Ilford Delta 100, jag tycker att den återger högdagrar på ett bra sätt. Dessutom är den mer lättjobbad vid kopieringen, mindre efterbelysning och trixande än Kodaks T-Maxfilmer.

För övrigt tycker jag att utvecklingen har stått helt still sedan T-Max och Ilford Delta presenterades.

Tack för svar

Hej och tack för svar. Insåg inte tidigare att s/v är så "förlåtande" i denna typ av motivmiljö. Tolkar det som att Agfapan 100 + rodinal går bra (här också).

Re: Tack för svar

Sidde skrev:
Hej och tack för svar. Insåg inte tidigare att s/v är så "förlåtande" i denna typ av motivmiljö. Tolkar det som att Agfapan 100 + rodinal går bra (här också).
Agfapan 100 och Rodinal går utmärkt i detta fall, finns ingen anledning att byta om du redan använder denna kombination.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar