Annons

Softfilter behöver hjälp !

Produkter
(logga in för att koppla)

SuzzL

Medlem
Hade beställt ett softfilter 67mm Soligor och fick nu reda på av Cyberphoto att det har utgått hos leverantören och heller inga liknande ersättningsfilter finns. Har kollat butiker som har begagnat men ej fått något napp. Har hört att man kan använda nylonstrumpa för liknande effekt samt smörja vaselin på linsen, är det "ok" att göra det? Ge mig gärna råd, har noll koll :)

MVH/ Suzz
 
Smörj inte vaselin på linsen....

Vill man använda sig av den metoden så smörj på ett filter, inte på linsen. Men visst, vaselin funkar utmärkt.

Ngt som också funkar är att andas imma på linsen, lite enklare att få bort också.
Nylonstrumpa har jag inte testat att fota med, bara att kopiera i mörkrummet med. Det softade bra där, så jag antar att det skulle funka bra att fota med också.


/C
 
Nylonstrumpan skall vara ljus/vit.
Bländaren skall självklart vara ganska öppen annars ser man strumpans mönster, som är mycket synlig vid mörkare strumpor.
Jag tyckte, efter mina experiment att det funkde inte tillfredsställande.
/Fred
 
Tack ! Får prova mig fram då helst av allt hade jag velat ha ett filter såklart !

Tack för hjälpen, MVH/ Suzz
 
Re: Smörj inte vaselin på linsen....

-Catherine- skrev:
Nylonstrumpa har jag inte testat att fota med, bara att kopiera i mörkrummet med. Det softade bra där, så jag antar att det skulle funka bra att fota med också.
Tänk på att softning genom diffusering vid kopiering ger annan effekt än om man softar vid fotograferingstillfället.

Eftersom softningen går ut på att sprida ljuset och ljuset ger upphov till svärtningar på film/fotopappret, kommer softning vid kopiering göra att skuggorna "blöder" till motsats från vid fototillfället då högdagrarna "blöder".

Tänk också på att det finns många typer av softfilter. Vissa, fogfiltren, gör allt "dimmigt" och oskarpt. Sedan finns det filter som har små linser på sig, som nästan ser ut som vattendroppar. Dessa gör att bilden ser ganska skarp ut men att högdagrarna blir mjukare.

Det finns fler tillverkare än Soligor. Hoya har några olika varianter (klicka på länkarna i mittenkolumnen) och likaså B+W. Cookin har också någon variant om man väljer ett rektangulärt filtersystem.

Tror dock inte att det är särskilt vanligt att svenska fotobutiker har dessa inne utan man får nog beställa.
 
Re: Re: Smörj inte vaselin på linsen....

maxzomborszki skrev:
Tänk på att softning genom diffusering vid kopiering ger annan effekt än om man softar vid fotograferingstillfället.

Eftersom softningen går ut på att sprida ljuset och ljuset ger upphov till svärtningar på film/fotopappret, kommer softning vid kopiering göra att skuggorna "blöder" till motsats från vid fototillfället då högdagrarna "blöder".

Tänk också på att det finns många typer av softfilter. Vissa, fogfiltren, gör allt "dimmigt" och oskarpt. Sedan finns det filter som har små linser på sig, som nästan ser ut som vattendroppar. Dessa gör att bilden ser ganska skarp ut men att högdagrarna blir mjukare.

Det finns fler tillverkare än Soligor. Hoya har några olika varianter (klicka på länkarna i mittenkolumnen) och likaså B+W. Cookin har också någon variant om man väljer ett rektangulärt filtersystem.

Tror dock inte att det är särskilt vanligt att svenska fotobutiker har dessa inne utan man får nog beställa.

Ja det finns ju en hel djungel med filter, det gäller att sätta sig in i vad man vill ha innan man köper ngt.

Du har helt rätt i det du säger om nylonstrumpeanvändning mörkrum vs fotografering, jag tänkte inte så långt som du när jag skrev mitt inlägg ovan :)
Jag är iofs bara en mörkrumsnovis jag också ;)


/C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.