Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soften skin - Försvunnen pensel i LR 2.2!

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanNyqvist

Aktiv medlem
För några dagar sedan upptäckte jag att funktionen soften skin smoothner (i den nya penselfunktionen) i LR 2 har försvunnit. Idag upptäckte jag, efter att ha installerat provversionen av Capture NX 2 att kameraprofilerna i LR 2 hade försvinnit. Jag installerade uppdateringen 2.2 igen och då kom de tillbaka. Men penseln är borta.

Har de tagit bort den i version 2.2 eller är det nått annat som är fel?

Har någon samma problem?
 
Ja har då kvar soften skin å soften skin 2 i menyn för brushens effekt iaf. :) Förstår inte riktigt varför den skulle försvinna..
 
Mycket märkligt. Jag har avinstallerat det och kört in det igen, men utan resultat.

När jag söker på filen hittar jag den i C:\Users\Johan\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Local Adjustment Presets\Soften Skin.lrtemplate

Men inga av de andra "Local Adjustment Presets" finns där. Kolla om det är lika för dig.
 
Soften skin finns i min Lr 2.2. Denna är dock bara en "preset" och är alltså såväl redigeringsbar som raderingsbar. Kanske har du av misstag tagit bort den??

Alla (?) presets lagras som enskilda filer i Lightroom.

Filen bör heta: "Soften Skin.lrtemplate" och är faktisk en vanlig textfil med följande innehåll på min dator:

s = {
id = "D53DFBA7-E4C3-4E1D-974E-4FF9EF534DF8",
internalName = "Soften Skin",
title = ZSTR "$$$/AgDevelop/Localized/Preset/SoftenSkin=Soften Skin",
type = "LocalizedAdjustmentPreset",
value = {
exposure = 0,
saturation = 0,
toningHue = 240,
toningLuminance = 0,
toningSaturation = 0,
clarity = -1,
sharpness = 0.25,
},
version = 1,
}

Filen finns på min Windows Vista dator lång ner i filträdet
Användare-Anders-AppData-Roaming-Adobe-Lightroo-Local Adjustment Presets.

Kanske har du den i din papperskorg??

Möjligen skulle det går att skapa en textfil i notepad och klistra in ovanstående innehåll och spara ner filen på platsen ovan så kanske dyker den upp i LR (osäker dock på vad ID-värdet har för funktion).

Ännu enklare är förstås att inne i Lightroom själv skapa en preset med Clarity -100 och Sharpness 25 och döpa den till vad du vill så bör du ha samma sak.

Mvh
Anders
 
Mycket märkligt. Jag har avinstallerat det och kört in det igen, men utan resultat.

När jag söker på filen hittar jag den i C:\Users\Johan\AppData\Roaming\Adobe\Lightroom\Local Adjustment Presets\Soften Skin.lrtemplate

Men inga av de andra "Local Adjustment Presets" finns där. Kolla om det är lika för dig.

Mitt svar ovan skrev jag innan jag såg ditt.

Mycket märklig att du har filen men att den inte visas!

Att du inte ser de andra beror på att de inte är några presets. Väljer du t ex Exposure så får du det värde som du använde sist (tror jag).
 
En sak du kan prova.

Gå till Edit-Preferences-File Handling, klicka på knappen "Purge Cache".

Gå sedan till Catalog Settings och kör Relaunch and Optmize.

Det har hjälpt mig flera gånger när jag fått lite märkliga problem med omdöpta kataloger som vägrar uppdateras.
 
Jag har löst det. Försökte återställa alla Adjustment presets men det gick inte. Men så klippte jag ut den och la den på skrivbordet. Då kom den tillbaka. Konstigt, men nu är den där i alla fall ;)

Tack för hjälpen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.