ANNONS
Annons

Softboxars storlek kontra blixtars styrka

Produkter
(logga in för att koppla)

VargenW

Aktiv medlem
Jag har tagit över två Elinchromeblixtar med tillhörande softboxar. Den ena är en D-lite 2 med ett ledtal på 45, den andra är en D-lite 4 ledtal 64. Jag vill att de här ska vara ungefär lika starka.
4:an sitter i den mindre softboxen på ungefär 50 cm tvärs över, 2:an sitter i den större, c:a 60 cm. Vad händer om jag sätter 4:an i den större softboxen, blir den då ännu kraftigare eller blir ljuset lite mer spritt och inte lika starkt som i den mindre?
Vill inte hålla på och greja och flytta över om det är meningslöst, här brukar alltid finnas många som vet. Tacksam för svar.

För att göra frågan lite klarare och mindre inlindad: Om man sätter en kraftigare blixt i större softbox kommer den då att lysa upp starkare jämfört med om den satt i en mindre softbox, eller kommer ljuset att spridas mer och därför bli något svagare?

Jag tror att avståndet till motivet är den viktigaste faktorn för hur starkt ljuset blir.
Men såklart med någon sorts glasklar självklarhet går det åt mer ljus att ”fylla” en större låda än en mindre.

Ja, det där med avståndet stämmer förstås. Vd gäller "det glasklara" är det också möjligt att du har rätt. Men å andra sidan erbjuder ju en större box mer reflektoryta i botten.

Tänk så här: avståndet från ljuskällan blir längre ju större box du har. Ljuset ska ju först nå från blixt till kanten av boxen, och sedan från kanten till motivet. En längre väg för ljuset.
Jag killgissar bara men tycker att det är logiskt.

Med en större softbox blir ljuset mer spritt och når faller av snabbare, om du tänker en ficklampa där du kan justera bredden på ljuset, ljuset når betydligt längre om du gör strålen smalare än om du har det som mest spritt, trots att själva lampan hela tiden ger i från sig samma ljusmängd. (zoom-blixtar fungerar på samma sätt vid samma uteffekt över blixtröret, led-talet ändras med zoomen).

Det kvittar vilken av dom blixtarna du kör på resp softbox. Det viktiga är hur du sätter styrkan på resp blixt - du kommer sannolikt inte vilja/behöva brassa på dessa på max ändå.

Njae, det är inte max som är problem, det är åt andra hållet. Om jag vill köra med en stor bländare, t ex 4 så är det nästan för starkt även om jag drar mer d-lite 4:an på minimum. Därför har frågeställningen relevans för mig. Men jag tycker att jag fått bra svar.

Det kvittar vilken av dom blixtarna du kör på resp softbox. Det viktiga är hur du sätter styrkan på resp blixt - du kommer sannolikt inte vilja/behöva brassa på dessa på max ändå.

Njae, det är inte max som är problem, det är åt andra hållet. Om jag vill köra med en stor bländare, t ex 4 så är det nästan för starkt även om jag drar mer d-lite 4:an på minimum. Därför har frågeställningen relevans för mig. Men jag tycker att jag fått bra svar.
Då är nog svaret att du måste sätta ett ND-filter på blixten eller objektivet för att gå runt problemet.

Ledtal / bländare = avstånd (vid full styrka)

Från det kan du räkna ut om nd filter behövs på avståndet du tänker ja mellan modell och blixt (worst case). Om dina blixtar stödjer hss så kan det mycket väl vara så att du kan reducera styrkan genom snabbare slutartid (min godox ad600b tappar mycket snabbt i styrka på snabbare tider).

Skillnaden på en 60 cm respektive 50 cm softbox borde rimligen vara rätt marginell? Ytan blir väl 44% större, borde bara motsvara ett halvt bländarsteg?

Ju fler blixtar du har, desto ljusare blir det. Om blixtarna står på samma ställe, så de belyser motivet likadant, blir det sammanlagda ledtalet kvadratroten ur summan av kvadraterna. I ditt fall 78.

Normalt pratar man inte om ledtal på studioblixtar utan energi (mät i Ws eller J, vilket är samma sak). När man använder olika "ljusformare" så blir ljusstyrkan ändå olika och därför mäter ljuset (analoga tiden) eller använder erfarenhet och provar sig fram (digital kamera).
En viktig finess med studioblixtar är att styrkan kan justeras. För att utnyttja softboxens egenskap att ge mjukt ljus, så behöver man placera den nära motivet. Vid porträtt i studio brukar man vilja jobba med en bländare kring 8 (sälla extremt kort skärpedjup på studioporträtt) och då behöver man normalt dra ner styrkan på blixten.
På Youtube finns mycket om studioblixtar. Här är en LIght School Basic:

Senast ändrad:
Jag blandar inte ihop joule med watt heller. Av någon anledning har däremot ljusindustrin inte lärt sig att enheten wattsekund har ett eget namn, joule.
Och du blandade ihop effekt med energi.

ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.