Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softboxar

Produkter
(logga in för att koppla)

Piken

Medlem
Jag förfogar över ett studiopaket innehållande tre Elinchrom BX 250-Ri. Till dessa har jag de softboxar som ingick, Portalite 60x60 och har också ett paraply och en Octagon på ca 100 cm.
Jag är ganska nöjd med dessa, men skulle vilja ha någon lite större för helkropp för att kunna styra ljuset bättre och få en mer omsvepande effekt.

Nu undrar jag, och vem vet kanske någon mer, över följande frågeställningar och ifall någon har erfarenheter av dessa:

Storlek på Softbox, vad bör man satsa på och vilken typ? Jag hade själv tänkt mig komplettera med en runt typ 70 x 125, eller nåt sånt.

Om man inte tycker sig ha råd att lägga från 2000 kronor och uppåt, finns det några billigare märken som har det lilla extra, eller för man bara skräp om man lägger under 1000 kronor?

Mina softboxar kommer att monteras 5-10 ggr om året, så det blir inget stort slitage.

Jag har som du två stycken Elinchrome octa 100 runda softboxar, en några mindre plåtomformare de minsta upp till 75 cm, men för helkropp valde jag att köpa

http://www.lastolite.com/product_list/18202.1067139.0.0.0/Mega_Umbrella

Två paraply kostade att köpa 1500kr och då fick jag ett på 181cm (trans) och den andra är på 157 (silver) cm i diameter, De är verkligen inte skräp.

Jag har även en 1 * 2 meter stor transparent skärm. Den sätter jag närma modellen sedan har jag octan skjuter igenom. Då får jag med stor yta till förhållande helkropps. Och den är heller inte skräp. En sådan skärm får man ju tag i för någon tusen lapp om man letar lite.

Annars är planen att skaffa ett
Elinchrom Softbox Rotalux Octa 175cm, till största delen för de är så lätta att fälla ihop. Men den kostar ju där efter.

Svar till jn4U

Jag har som du två stycken Elinchrome octa 100 runda softboxar, en några mindre plåtomformare de minsta upp till 75 cm, men för helkropp valde jag att köpa

http://www.lastolite.com/product_list/18202.1067139.0.0.0/Mega_Umbrella

Två paraply kostade att köpa 1500kr och då fick jag ett på 181cm (trans) och den andra är på 157 (silver) cm i diameter, De är verkligen inte skräp.

Jag har även en 1 * 2 meter stor transparent skärm. Den sätter jag närma modellen sedan har jag octan skjuter igenom. Då får jag med stor yta till förhållande helkropps. Och den är heller inte skräp. En sådan skärm får man ju tag i för någon tusen lapp om man letar lite.

Annars är planen att skaffa ett
Elinchrom Softbox Rotalux Octa 175cm, till största delen för de är så lätta att fälla ihop. Men den kostar ju där efter.

Intressant info.
Jag har beställt två softboxar av märket FotoDiox på Amazon, en proffsbox ca 80 x 120 och en Octagon på driga metern. Nu gjorde jag ett misstag gällande Octan att välja snikmodellen, insåg i efterhand att deras proffsmodeller har paraplyfunktionen och ligger bra till i pris. http://www.fotodiox.com

Du får gärna höra av dig mer om uppsättning och ifall du kan peka på resultat (bilder) som åskådliggör ljussättningen. Jag kan kontakta dig när jag får boxarna och jag har stor förhoppning på dessa då de ser fantastiskt gedigna ut.

/AÖ

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar