Annons

Softbox

Produkter
(logga in för att koppla)

Samuel W

Medlem
Funderar på att bygga en softbox till blixten av kartong, aluminium och tyg, såg några sköna byggtips på youtube.

Syftet med boxen är att få en mjukare ljuskälla vid porträtt men också lite sugen att prova boxen som upplättningsljus vid vardagsbilder i hemmet.

Har några frågor som jag egentligen får svar på när jag har byggt boxen men det är alltid kul att dra igång nya diskussioner.

Första frågan är hur stor softbox en speedlite 430 EX mäktar med, vad tror ni om dimensionen 50x50 cm?

brukar vanligtvis undvika att plåta med blixt i hemmet, plåtar hellre med högt iso och stor bländare. Men känner att det är dags att experimentera med nya ljuskällor än glödlampan i taket
Min andra fråga är ifall någon har provat med färgfilter på en softbox. Jag är nog en av få som har en förkärlek till den gula nyansen glödlampor ger, så funderar på att göra ett gul/orange färgfilter av tyg.

Vill använda färgfiltret vid vardagsbilder i hemmet, men frågan är ifall en softbox med speedlite 430 EX mäktar med att lätta upp ett helt rum. Min magkänsla säger mig att effekten kommer bli att personen jag fokuserar på kommer bli upplättad och bakgrunden bli mörk och tråkig. de gånger blixten åker fram blir det 45 grader mot taket men tycker att kontrasterna, skuggorna på väggarna och blixtljuset blir för hårt. Någon som har provat skjuta en softbox i taket, borde väl ge en jämnare spridning och mjukare ljus.

Är lite nyfiken ifall färgfilter och softbox mot taket kommer fungera som ljuskälla för att lätta upp ett helt rum. .

Fråga 1 storlek på softbox
Fråga 2 färgfilter
Fråga 3 softbox riktad mot tak

Väl mött

Funderar på att bygga en softbox till blixten av kartong, aluminium och tyg, såg några sköna byggtips på youtube.

Syftet med boxen är att få en mjukare ljuskälla vid porträtt men också lite sugen att prova boxen som upplättningsljus vid vardagsbilder i hemmet.

Har några frågor som jag egentligen får svar på när jag har byggt boxen men det är alltid kul att dra igång nya diskussioner.

Första frågan är hur stor softbox en speedlite 430 EX mäktar med, vad tror ni om dimensionen 50x50 cm?

brukar vanligtvis undvika att plåta med blixt i hemmet, plåtar hellre med högt iso och stor bländare. Men känner att det är dags att experimentera med nya ljuskällor än glödlampan i taket
Min andra fråga är ifall någon har provat med färgfilter på en softbox. Jag är nog en av få som har en förkärlek till den gula nyansen glödlampor ger, så funderar på att göra ett gul/orange färgfilter av tyg.

Vill använda färgfiltret vid vardagsbilder i hemmet, men frågan är ifall en softbox med speedlite 430 EX mäktar med att lätta upp ett helt rum. Min magkänsla säger mig att effekten kommer bli att personen jag fokuserar på kommer bli upplättad och bakgrunden bli mörk och tråkig. de gånger blixten åker fram blir det 45 grader mot taket men tycker att kontrasterna, skuggorna på väggarna och blixtljuset blir för hårt. Någon som har provat skjuta en softbox i taket, borde väl ge en jämnare spridning och mjukare ljus.

Är lite nyfiken ifall färgfilter och softbox mot taket kommer fungera som ljuskälla för att lätta upp ett helt rum. .

Fråga 2 färgfilter

Väl mött

Viss kan de vara kul att bygga själv, men jag skullle nog titta på denna först...
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=10158680

/Janne

Finns även billigare alternativ än den, kolla på kaffebrus de säljer helt ok Paraplysoftboxar för 399SEK, har en själv, du behöver stativhållare till iofs.

Nackdelen med ett hemmabygge är att det finns risk för färgförändringar beroende på val av tyg!

Använder du samma tyg som i de softboxar man kan köpa i butik är det oftast inget problem men då skulle jag hellre investera i ett billigt fotoparaply för att få samma effekt.

Oavsett vad du väljer-->lycka till med fotandet

Fråga 2 färgfilter

Väl mött

Som de andra säger så finns det billiga alternativ, jag skjuter genom två snuskigt billiga paraflax just nu istället för mina hembyggda softboxar - av det enkla skälet att jag kan fästa dom på stativ och rigga och rikta enkelt.

Dock ska jag säga att mina boxar fungerar riktigt bra.

Jag har använt Granngårdens flyttkartonger. Sen har jag klätt insidan med folie, som en halfpipe i botten och upp mot öppningen. Där har jag spänt över markduk som jag tejpat fast med gaffatejp.

Blixten har jag skurit ut ett hål för i mitten på långsidan och skjuter bakåt in i folien.

Ljuset blir mycket jämt och fint, men med lösningen jag testade så tappar du ett par bländarsteg i styrka.
FInns nog en mängd bättre tyger att använda om det är så.

Jag har mest testat mina genom att ha dom stående på ett bord och ha modellen på en stol på andra sidan bordet från mig.

Helt klart en lösning som fungerar - och är lite småkul att pyssla till - om man vill börja testa.
Kan försöka hosta upp med bilder på dom om du undrar över något speciellt.

Ha kul oavsett vad du väljer - det är det viktigaste. :)
.T

Som de andra säger så finns det billiga alternativ, jag skjuter genom två snuskigt billiga paraflax just nu istället för mina hembyggda softboxar - av det enkla skälet att jag kan fästa dom på stativ och rigga och rikta enkelt.

Dock ska jag säga att mina boxar fungerar riktigt bra.

Jag har använt Granngårdens flyttkartonger. Sen har jag klätt insidan med folie, som en halfpipe i botten och upp mot öppningen. Där har jag spänt över markduk som jag tejpat fast med gaffatejp.

Blixten har jag skurit ut ett hål för i mitten på långsidan och skjuter bakåt in i folien.

Ljuset blir mycket jämt och fint, men med lösningen jag testade så tappar du ett par bländarsteg i styrka.
FInns nog en mängd bättre tyger att använda om det är så.

Jag har mest testat mina genom att ha dom stående på ett bord och ha modellen på en stol på andra sidan bordet från mig.

Helt klart en lösning som fungerar - och är lite småkul att pyssla till - om man vill börja testa.
Kan försöka hosta upp med bilder på dom om du undrar över något speciellt.

Ha kul oavsett vad du väljer - det är det viktigaste. :)
.T

Jo, det handlar inte om att spara in 200 kr utan att ha kul och se vilket resultat jag kan åstakomma med gammalt skrot.

har du provat att skjuta boxen i taket för att sprida ljuset över en större yta?

vad tror ni om färgfilter, är inne i en period där jag fördedrar underexponerade bilder med glödlampston. när jag plåtar på kvällarna måste pressa upp ISO:n till 1600 för att få en rimlig slutartid är lite nyfiken ifall en softbox med gult/orangetyg riktiad mot taket kan skapa samma känsla som glödlampa men gör att jag kan pressa ner till ISO 400-800.

tar gärna emot idéer o tankar på experimentet med färgfiltet.

Jo, det handlar inte om att spara in 200 kr utan att ha kul och se vilket resultat jag kan åstakomma med gammalt skrot.

har du provat att skjuta boxen i taket för att sprida ljuset över en större yta?

vad tror ni om färgfilter, är inne i en period där jag fördedrar underexponerade bilder med glödlampston. när jag plåtar på kvällarna måste pressa upp ISO:n till 1600 för att få en rimlig slutartid är lite nyfiken ifall en softbox med gult/orangetyg riktiad mot taket kan skapa samma känsla som glödlampa men gör att jag kan pressa ner till ISO 400-800.

tar gärna emot idéer o tankar på experimentet med färgfiltet.

Jag har ingen erfarenhet av att skjuta i taket, jag tror nästan att det skulle bli för platt, haha.
Jag har inte heller jobbat med att sätta färg på dom, om jag skulle göra det så skulle jag antingen fixa sånna där supertunna sjalar, eller byta ut fronttyget mot något i färg - men nu gissar jag bara.

Vad plåtar du med för kamera, kan du styra vitbalansen så du får tonen du är ute efter?

En annan sak du kan göra om du vill ha softad effekt uppifrån;
Skaffa ett par frigolitskivor - snorbilliga på Byggmax eller så, sen kan du skjuta en naken blixt upp på den och ha skivan som reflektor, då kan du slänga färgfilter på blixten. Se till att det är en plast som inte smälter bara om du plåtar hårt.

.T

Jag har ingen erfarenhet av att skjuta i taket, jag tror nästan att det skulle bli för platt, haha.
Jag har inte heller jobbat med att sätta färg på dom, om jag skulle göra det så skulle jag antingen fixa sånna där supertunna sjalar, eller byta ut fronttyget mot något i färg - men nu gissar jag bara.

Vad plåtar du med för kamera, kan du styra vitbalansen så du får tonen du är ute efter?

En annan sak du kan göra om du vill ha softad effekt uppifrån;
Skaffa ett par frigolitskivor - snorbilliga på Byggmax eller så, sen kan du skjuta en naken blixt upp på den och ha skivan som reflektor, då kan du slänga färgfilter på blixten. Se till att det är en plast som inte smälter bara om du plåtar hårt.

.T

plåtar med en eos 450 d, kan inte ställa wb efter kelvin bara förvalda program o egen.

gillade iden med filter på blixten, den måste undersökas närmare, men att placera ut en massa friggo verkar ganska omständigt, men tack för tipset :)

gjorde en mindre box igår av lite kartong, alu och vitt tyg. Provade att skjuta i taket och det fungera bättre än vanlig blixt med bounser, kanske inte den mest estetiskt tilltalande lösningen men den fungerar :)

Provade också att plåta både frun o lillen men ingen av dem uppskattade mitt experiment, vände boxen mot mig själv och sköt av en salva och förstår varför, blev helt blind i några sekunder. Måste nog hitta ett bättre tyg en en gammal sliten t-shirt.

En fråga till er som jobbar med studioplåtning, är det meningen att en box ska förblinda modellen?

Experimentet fortsätter......

Jag brukar strunta i box och skjuter blixt genom vitt tyg bara som jag hänger upp på en rumsdelare.Annars tycker jag paraply fungerar utmärkt och är billigt.

Det måste ju ge en rätt stor och jämn källa kan jag tänka?
Det är en idé jag ska spana på faktiskt. Tack för det.
.T

Kan rekommendera att prova, sprider ljuset jämnare än blixt.

Har utvecklat min lilla hemmastudio med en större softbox, hittade en gammal taklampa med frostigt glas i föddåret.. limmade alu-folie i en kartong 40x50 mm och monterade lampan i botten och skruvade in en 100 w glödlampa.

Använder boxen till porträtt och fungerar över förväntan. Riktigt kul att leka med ljussättningen och fallande skuggor.

Kan numera pressa ner iso:n till 200 med en slutartid på 1/40. g

Investering: lampa 25 kr.

Allmänt tips jag fick var att ta blixten, slå den upp i taket, fast vinkla den också 45 grader åt sidan. Den hittar alltid nåt att studsa emot. Om du inte har allt för lågt i tak eller mörkt tak får du nog ett bra ljus. Använder jag själv (samma kamera och blixt) väldigt ofta, ger ett mjuk och behagligt ljus. Det du inte får som du får med softbox, är möjligheten att rikta ljuset, det blir alltid rätt jämnt upplyst.

Lägg upp bilder sen, funderar själv!

Finns annat än softbox

Det finns andra modifierare än softbox.
Lumiquest har en som heter 80-20 http://www.lumiquest.com/products/80-20.htm
Jag själv har den själv och även Lumiquest III och LTp boxarna.

Jag fotar nästan enbart med blixt numera. Jag upplever att 80-20 är betydligt mer förutsägbar än bounce i taket men ger ett något annorlunda resultat.

Det kan alltid vara kul att bygga själv men jag är tveksam till att det blir billigare.

Angående size på softbox så finns det 76x76 cm att användas för vanliga blixtar. bl.a Lastolite Easybox http://www.lastolite.com/ezybox-hotshoe.php. Det kan säkert finnas större också, det är rätt mycket kräm i en vanlig blixt.

Senast ändrad:
Canons 430EX (och 580EX) har ju det där lilla vidvinkelblecket man kan dra ut/upp. Det ger väl inte 20-80 men nånting ditåt antar jag. Alltså, rikta blixten rakt upp, dra upp vv-skivan och tryck av. Inbyggt och färdigt alltså.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar