ANNONS
Annons

Softbox vs vitt paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

Goodfellah

Avslutat medlemskap
Hejsan !
Jag har för ett tag sedan köpt 2 st 300w blixtar från Kaffebrus, jag fick då med 2 st vita paraplyn.

De objekt jag kommer fota är bilar, och det är utomhus. så det är ganska så stora objekt !

Min fråga är, skall jag använda paraply, eller skall jag köpa softbox till blixtarna. Och hur stora bör dom vara.

Ljuset bör ju kunna täcka en hel sida av en bil, vill inte att ljuset skall bli för svagt.

Har ni någon ide ?

För övrigt kör jag Nikon D200 med F16 som minsta bländare på mitt 50mm 1.4 och F29 som minsta på mitt 10-20 vidvinkel. Och är dessa objektiv som kommer användas.

//Varro

Det är ingen idé att köpa softboxar om du skall fota bilar. Det krävs mycket ljus för att lysa upp en Cadillac Eldorado och något mindre för att lysa upp en "Hundkoja". En softbox stjäl mycket ljus. Det som du däremot skall köpa är stora reflektorer! Något som du kan belysa som i sin tur lyser upp bilen i fråga. Stora reflekterande paraplyer på blixtarna kommer att hjälpa dig att få snygga bilder. Om det är tunna vita paraplyer du fick till blixtarna så gör dem ungefär samma nytta som softboxar när man slår blixten genom dem. Det är sällan du behöver ha modelljus på en bil till sklillnad på en tjej.
Små ljuskällor ger hårt ljus, stor källa ger mjukt "skuggfritt" ljus.

Köp så stora paraplyer som du har råd till. Det finns 107cm.

En stor reflexskärm kan du köpa färdig för dyra pengar eller tillverka själv billigt med silvertyg från Panduro Hobby och Elecktiker rör 16mm med 90 graders vinklar från Clas Ohlson. Sy med tråd eller limma med textillim. Det är bekvämt att köra med "Kina-Radiosändare" för att utlösa blixtarna och slippa synckabel. Inget måste men billigt och bekvämt.

Problemet är att jag har starfoto paraplyn och det är angivet att det är en tjockare diameter på paraplypinnen, så den passar inte min blixt. Därför undrar jag om den mindre fungerar ?

//Varro

Frågan är ju hur du vill att dina bilbilder ska se ut. Om du har nåt bildexempel att länka till vore det en hjälp.

Bilfoton de använder i annonser har ju softboxar som är tio meter stora ( eller använder 3d program ). Det gäller att kunna styra reflektionerna.

Om du ska fota utomhus, är det tänkt under dagtid, soljus, skugga?

Men det står ju tydligt här:

109cm-varianten har något kraftigare stång och passar ej Starfoto.

Har du starfotoblixt från Kaffebrus ?
Modell SF-300Y ?

Per: Det man bör eftersträva är ju när solen är på G ner. Har fotat en del bilar under dagen, och det är ingen höjdare kan jag säga.

Så de gånger jag kommer att fota är under "mörkare" förhållanden, grådaskigt väder, skugga, vid solnedgångar mm.

För att ge dig ett exempel på bild, detta är dock ingen anordnad fotografering, utan från en träff. men bara för att ge exempel.

kleemannlr.jpg

Denna bild är dock fotad med solen i ganska högt läge. Ingen höjdare.
AudiS4_side_lowres.jpg

Vad är det för skillnade på dessa studioblixtar och vanliga kamera blixtar egentligen?
Jag funderar på om jag skall köpa ett parapl och ett stativ och använda min SB 600 blixt eller oma jag skall köpa ovan nämnda paket med två paraplyer och studioblixtar från kaffebrus för det makabert låga priset 2000:- från kaffebrus?
Jag skall dock mestadels fota proträtt.

Thomas_N skrev:
Vad är det för skillnade på dessa studioblixtar och vanliga kamera blixtar egentligen?
Jag funderar på om jag skall köpa ett parapl och ett stativ och använda min SB 600 blixt eller oma jag skall köpa ovan nämnda paket med två paraplyer och studioblixtar från kaffebrus för det makabert låga priset 2000:- från kaffebrus?
Jag skall dock mestadels fota proträtt.

Det finns många möjligheter idag och priserna har rasat rejält på utrustning. Fördelen med kamerablixt typ SB-600 är att dom är små, batteridrivna och har TTL som hjälp för rätt exponering. Det finns bra stativ til rätt pris och smarta billiga tillbehör för att fästa paraplyer och blixt.

Fördelen med stydioblixtar är närmast att dom ger mycket ljus, laddar snabbt och det finns "oändligt" med kräm till dem från 2 hål i väggen.
Vidare finns det ett enormt utbud på tillbehör för att kunna forma ljuset.

Vill man vara mobil med studioblixtar så finns det många lösningar, alla beroende på fabikat på blixtarna. UPS, Omformare, Bensindrivet elaggregat osv.

Det är skoj att fota porträttbilder utomhus, det ger möjlighet för många olika bakgrunder, gratis!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1077790.htm

Thomas_N skrev:
Hur många Ws måste det vara på en studioblixt för att funka ok då??
/Mvh Thomas

Från 150Ws och uppåt men 200 - 300 Ws är lagom för att klara det mesta. För starka är inte bra om det inte går att reglera ned dem. Det skall helst gå att reglera ned till 1/32 och inte som de flesta ner till 1/8. Det är svårt att fota med kort skärpedjup om man har för mycket ljus.

Kan man görna någon liknelse/översättnin Ws till ledtal??
Om en blixt låt oss säga har ledtal 28 vid ISO 100 hur många Ws skulle det motsvar?

/Mvh Thomas

Det går inte att jämföra så då man måste ha spridningsvinkel oxå.

Jag gjorde dock en liten test där jag mätte ljuset på en punkt på min vägg. Använde samma paraply till min Sigma Super DG ( ledtal 50 100iso ) och sen min studioblixt. Jag fick samma exponering när min studioblixt stod inställd på 50 ws. ( om det nu säger något ).

På kaffebrus.com brukar de skriva även ledtalet för studioblixtarna, men som sagt det är inte riktigt jämförbart ).

Thomas_N skrev:
Kan man görna någon liknelse/översättnin Ws till ledtal??
Om en blixt låt oss säga har ledtal 28 vid ISO 100 hur många Ws skulle det motsvar?

/Mvh Thomas

Det blir lite som att jämföra en personbil med en lastbil. Samma antal hästkrafter fast utnyttjade på helt olika sätt. Ljusformaren har stor betydelse för ledtalet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar