Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox till inbyggd blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

marooned

Aktiv medlem
Ta en vanlig vit tupperware burk med måtten 10x10x5cm. Gör ett hål i locket så att burken kan träs över den inbyggda blixten. Nu ska burken vila ovanpå kameran och objektivet. Lägg in alufolie i burken på startegiska platser så att ljuset sprids så som du vill. Måla baksidan svart så att du inte blir bländad efter varje bild som tas.

Så nu är allt klart, börja testfota. Borta är de fula hårda skuggorna och du kan även lämna motljusskyddet på utan att det syns i bilderna (D70 + 18-70). Dessutom får man mycket naturligare färger, ingen skillnad mellan bakgrund och blixtljus.

Givetvis blir inte detta lika bra som ett SB-800 med softbox på 40x20cm, men duger till porträtt på fester. Dessutom kommer alla söta tjejer att fråga varför din kamera har tagit med sig sin matlåda till festen.

Party on dudes!

http://www.fotosidan.se/obj/photo/5/52a1f8069fb7821d221e872e854b0896.jpg

Ett vitt kaffefilter över pop-up blixten funkar också. Eller ett vanligt vitt papper, enklast med stativ. Provade ettt rött bakljusglas från en mc, till julkorten, rött o juligt ljus...., en blå plastmugg gav blåaktigt ljus.

Lek o prova mera!!!! Det är bara bilder.

JL

wolf95 skrev:
Jag får ett felmeddelande att bilden är borta eller har bytt namn.

?

Man kan använda i princip vad som helst istället för en matlåda. Men det mesta av ljuset ska reflekteras framåt och uppåt. Dessutom når matlådan så långt fram att ljuset sprids över motljusskyddet och dess skugga på 18mm minimeras.

Jag antar att den där lilla proffsiga plastbiten som lumiquest säljer för 150kr gör att en del av ljuset hamnar rakt i fotografens öga.

Så här gjorde jag till min inbyggda blixt.

Jag tiggde till mig en burk som en bildrulle hade legat i, sedan skar jag till ett hål så att jag kan snäppa fast den på blixten.

Jag har sedan skurit till papper som jag kan stoppa in i burken för att kunna ändra på ljuset och även folie bitar som kan sättas på baksidan för att reflektera fram mer ljus om det behövs eller för att reflektera ljuset mot taket.

http://members.chello.se/nihao/duck/softer.jpg

När jag bara skall reflektera ljuset använder jag en liten plastspegel som satt i en leksak, typ ett sminkbord för en häst.

P.S Bilden kommer bara ligga kvar en liten stund, men den är inte så viktig för inlägget utan visar bara hur burken såg ut.

kenny_lex skrev:
Så här gjorde jag till min inbyggda blixt.

Jag tiggde till mig en burk som en bildrulle hade legat i, sedan skar jag till ett hål så att jag kan snäppa fast den på blixten.

Jag har sedan skurit till papper som jag kan stoppa in i burken för att kunna ändra på ljuset och även folie bitar som kan sättas på baksidan för att reflektera fram mer ljus om det behövs eller för att reflektera ljuset mot taket.

http://members.chello.se/nihao/duck/softer.jpg

När jag bara skall reflektera ljuset använder jag en liten plastspegel som satt i en leksak, typ ett sminkbord för en häst.

P.S Bilden kommer bara ligga kvar en liten stund, men den är inte så viktig för inlägget utan visar bara hur burken såg ut.

Lysande idee....!

JL 666

Jag gick in på bokhandeln och köpte en mapp i frostat genomskinlig vit plast, av den har jag sen skurit och vikt mig ett par olika bouncrar, klistrat in folie, men detta var ett tag sen och efter det har jag bytt kamera till vilken jag inte har blixt än så jag har ärligen inte provat min softbox, men tipset är skrivet!
PS. Köpte oxå några små runda kardborremärken som jag använde för fastsättning.

Hoppsan, detta var till lös blixt förstås men materialet kan säkert användas till den inbyggda.
Där har jag iofs oxå experimenterat med botten av en sköljmedelsflaska. :)

Hur löser ni vitbalanseringen? Jag testade för ett tag sen med en plastbit, men ljuset blev märkbart kallare (blåare). Kör ni RAW eller hittar ni plast med rätt färg?

Jag kör jpeg, än så länge, men med digitalt ser man ju resultatet fort så det är bara att prova sig fram.

JL

Jag höll ett bakljusglas framför blixten när jag tog årets julkortsbild, finns bland minna bilder. Lek med olikfärgat glas/plast!

I brist på tomma filmrullsburkar så gjorde jag en softbox av en glasslåda till min 30D

Klippte en form där jag använde mig av glasslådans "bottenkant". Plastbiten jag anänder består alltså både av glasslådans botten och sedan upp på långsidan.
Ett par bilder förklarar detta hoppas jag...

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    51.3 KB · Visningar: 885
och så själva formen på plastiten...

Ser ut att funka förträffligt.
Använder ett gummiband i framkant ( det röda bandet ni ser)

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    47.1 KB · Visningar: 878
Den röda gummisnodden kan med fördel träs runt kitobjektivet för att göra det mångdubbelt bättre...

engångsbouncer fås enkelt av ett cigarettrullpapper, praktiskt til kompaktkameror.

I Rustas armerade flergångskassar har det legat en bit vit plast i botten, som verkar ypperlig till bouncerexperiment.

Fina tips men jag undrar hur man bäst gör en "softbox" till en kompaktkameras inbyggda blixt som inte poppar upp utan sitter till höger eller vänster om objektivet?

klistrar fast ett rullpappersom får sticka ut en liten bit. bara att gnugga bort när man är klar:)

försöker blåsa liv här igen.

Jag har en kompaktkamera med inbyggd blixt. Jag har riktat blixten till taket på följande sätt. Jag har klistrat en bit aluminiumfolie på ett styvt papper jag har sedan klippt till den till ungefär 3*3 cm. Sedan har jag tejpat den framför blixten i 45 graders vinkel gentemot blixten och den riktas ju då mot taket. Med vit tak får man en taklampa istället för blixt. Funkar bra under middagar med stearinljus och liknande. Min blixt är dock rätt klen så jag får använda minst ISO 400. Anordningen är så liten att ingen tänker på den.

Annars borde ett smörpapper funka bra för softare-ljus experiment.

Hälsningar/

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar