Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox mörkare på högra ena sidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas.Hjelm

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska ta lite enkla porträttbilder och har stött på ett problem. Bilden är en highkey bild, som huvudljus använder jag en beauty dish och för att blåsa ut bakgrunden har jag satt en medium softbox bakom modellen. Problemet jag får är att ljuset inte räcker till på vänstra sidan av softboxen. Det är en tydlig rand nästan ett steg under vad jag får i mitten eller på högra sidan. Jag kan inte heller dra på den hur mycket som helst då jag får överstrålning på modellen isf. Något förslag på vad jag kan göra? Kör på bländare f/13 så vinjettering är knappast problemet.

MvH / Niklas

Det kan finnas två orsaker till problemet. Om det verkligen är så att du inte får ljus till andra sidan, så kan man kanske lösa det med en silverfärgad reflektor eller stor spegel, men om det som du säger är en tydlig delning mellan den ljusa och den mörkare delen av bakgrunden kan problemet vara ett annat.

Om du använder slavtändare på blixten som lyser på bakgrunden, så tänder den lite senare än den första blixten, och slutaren har kanske redan hunnit börja stänga när blixten kommer igång. Genom att ändra till en lite längre slutartid kan man då få slutaren att vara öppen helt när blixten går, och man slipper det mörka fältet.

Vad har du för slutartid? Testa kring 1/250 och sänk stegvis, det kan vara en lösning.. kring 1/160 eller 1/125 tror jag kommer fungera fint :) /J

Slutaretiden var kruxet

Tack för alla snabba svar. Det var som ni skrev synkningen som inte riktigt ville fungera. 1/125 del blev vinnaren. Tack för hjälpen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar