Annons

Softbox - hur stor i vanlig lägenhet?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hur stor softbox anser ni vara rimlig i en vanlig lägenhet med 2,4m i takhöjd?

Rummet är 3,7x8m och halva ytan kan smärtfritt disponeras för modell/blixtar. Kameran kan placeras i andra halvan.

Vill ha så stor som möjlig för att kunna ta 3/4-figur (ev. helfigur) ibland.

Typiskt avstånd mellan modell/bouncer kan bli max 1-1,4m när ljuset skall komma 45 grader snett framifrån. Vid mera rakt-på-ljus kan det naturligtvis placeras på större avstånd.

Kikat lite på 80x120cm men det verkar aningen stort med tanke på takhöjd. Det beror lite på hur man oftast placerar ljuset. Skall det komma en del från ovan blir takhöjden lite begränsande.

En softbox på 120cm i höjdformat hamnar alltså med sitt centrum max 1,8m över golvet...
Det kanske räcker? Eller är storleken 90x90cm är mer rimligt?

Delge gärna era egna erfarenheter och tankar.

Som jag lärt mig väljer man storlek på softbox efter motiv. Så det du kikat på verkar väl bra i så fall. Reflektioner från tak och väggar får man ta hand om med svart tyg/skärmar/färg.
Mitt vardagsrum är svart:) Bra vid filmvisning också...

pellepiano skrev:
Varför softbox och inte paraply?

Jag tycker inte ens man kan jämföra dessa två.
Softboxen används för att styra ljuset och enbart få ljus där man vill ha det.
Paraply sprider ljuset för mycket.
Sjlälvklart kan man avleda ljuset med diverse saker, men om man inte vill det så...

Mjukheten hos ljuset bestäms av källans storlek. Oftast är en sådan stor softbox som 1.20 m större än ett paraply och därför blir ljuset mjukare.

Man kan även placera softboxen mycket närmre objektet än med ett paraply.

/ Marcus - som enbart använder softbox

pellepiano skrev:
Varför softbox och inte paraply?

En softbox ersätter inte en paraply eller vice versa i och med att de har lite olika egenskaper. Därför använder jag softbox när jag vill ha mjukt men koncentrerat ljus på en begränsad område, t.ex. för att belysa en soffa vid interiörfoto. Vid porträttfoto kan jag istället för softbox även använda paraplyer under situationer då jag vill ha annorlunda ljus, t.ex. en silverparaply om jag vill ha ett hårt och kontrastrikt ljus.

Eero - som använder både och.

Ja softbox vill jag ha för att få mjukt och riktat ljus med mindre spill än paraplyet. Dessutom är jag ute efter den rena och fyrkantiga reflexen i ögat... :)

Blir det några omedelbara begränsningar med en såpass stor box som 80x120 eller fungerar en stor box bra till både helfigur och ansiktsporträtt?

Hurpass omständigt är det att montera upp och ned boxar? Tänker på hur överkomligt det är att packa ned dem då det handlar om ett vardagsrum som ibland nyttjas för annat än foto. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar