Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Softbox hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Hej!

Jag har precis tagit mina första försök med en blixt och softbox. Jag hade tänkt att få en relativ mörk hud samt ändå jämn. Softboxen är placerad precis ovan kameran och både kameran och softboxen är ca 1 meter från motivet. Softboxen är 80x80 cm och ljusstyrkan vet jag inte. Men vad gör jag för fel. Ljusmätaren sa nämligen f5.6 och jag provade med både f8 och f11, men tycker ändå att ljuset blir alldeles för ljust samt alldeles för mörkt.

Jag kan förstå att jag kan ändra ljusheten med styrkan, men hur hanterar jag kontrasten. Med flera blixtar? Reflexskärm? Ändra avståndet mellan softbox och motiv?

Jag skulle vara jätteglad om ni kunde hjälpa mig.

/ Marcus

Bilagor

• ellej.jpg
    ellej.jpg
    46.8 KB · Visningar: 379
Är det just detta motiv du vill ha en mörk hudton i eller är det rent generellt vid porträtt? Problemet med tjejen på bilden är att hon har vit t-shirt. Sätt på en svart t-shirt så reflekteras inte det nedåtriktade ljuset upp i ansiktet.

Brummelisa skrev:
Hej!

Jag kan förstå att jag kan ändra ljusheten med styrkan, men hur hanterar jag kontrasten. Med flera blixtar? Reflexskärm? Ändra avståndet mellan softbox och motiv?

Jag skulle vara jätteglad om ni kunde hjälpa mig.

/ Marcus

Hej,
Jag tycker att dom alternativ du själv anger här ovan verkar vettiga.
Du får mjukare övergångar mellan hög- och lågdagrar när du har softboxen nära motivet. (Ju större ljuskälla desto mjukare skuggor).
Att lätta upp skuggor med reflexskärm är en standardlösning. Att använda fler blixtar likaså.

Mvh / Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar