Annons

Softbox eller paraply??

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har en gammal blixt som är köpt från Photax en gång i tiden, en sån där som man kan skruva in i en vanlig lampsockel. Tror att man kan ställa den på full, 1/2 och 1/4 effekt
Tänkte plocka fram den igen och ta några enkla porträtt på vovven men frågan är vad jag behöver mer än blixten för att få hyfsade bilder? En softbox kanske, eller är det bättre med ett paraply?
Någon form av reflexsskärm är ju också bra, samt en knallvit bakgrund för att frilägga bakgrunden så mycket som möjligt från motivet.
Jag har förresten två stycken vanliga kamerablixtar och en slavtändare också. Dom kanske gå att ha till bakgrunden.
/Magnus

Softbox ger mycket mjukare ljus, men den lösningen är mycket dyrare.

Du kan nästan få samma effekt om du tar ett vitt paraply och slår blixten igenom paraplyet.

Bouncer eller paraply, köp det billigaste för så stor skillnad gör det inte....om man inte har specefika önskemål.....Paraplyet är sannolikt det billigaste.

Jag använder båda sorterna, ofta som komplement till varandra och jag tycker gott du kan köra med paraply.

Tänk också på att om hunden din är ljus i pälsen så behöver inte en vit bakgrund vara det bästa alternativet, eller åtmindstånde inte som vit ....Du kan ju belysa den så den blir grå....

Vet inte ledtalet på blixten men jag tror att den är ganska klen så jag vill ha så små förluster som möjligt.
Det verkar finnas olika sätt att använda paraplyet, som reflektor eller att slå blixten igenom paraplyet. Vilket är bättre?

Kan tillägga att hunden är svart, gordonsetter.
/Magnus

Om blixten är ganska klen skulle jag definitivt strunta i bouncern, hundar är sällan helt stilla (förutom när de sover om ens då)...så du vill kanske ha lite styrka i krämen....

Jag skulle skaffa mig ett paraply som sagt men vart du har mest förluster är jag osäker på, refelkterande eller slaget igenom ?

Vad du också kan göra är att köpa ett med silvrig insida istället för vitt, det ger lite skarpare återgivning, mer kontrast.

Det där med ledtal och studioblixtar är inte min pilsner, jag tänker bara i Ws (Joule)....Läste nånstans att ledtal 36 var ungefär som 80Ws dock...

Sen finns ju förhållandet mellan bländare, ledtal och avstånd och med det sagt borde man ju kunna räkna baklänges vad du behöver åstakomma....?

Det låter som om det är ett paraply man skall satsa på till en början. Dom kostar ju avservärt mindre än en softbox.
Nästa fråga är ju då vilken storlek man skall ha?
Stort paraply =softare ljus??

Nåja, jag köper ett och provar helt enkelt :)
Tack för hjälpen! Det hjälpte! /Magnus

mekelund skrev:
Det låter som om det är ett paraply man skall satsa på till en början. Dom kostar ju avservärt mindre än en softbox.
Nästa fråga är ju då vilken storlek man skall ha?
Stort paraply =softare ljus??

Nåja, jag köper ett och provar helt enkelt :)
Tack för hjälpen! Det hjälpte! /Magnus

Vill du ha mjukt ljus så skaffa ett stort paraply och placera det mot objektet ifråga så nära som möjligt.

Olika ljus

Ett transparent praraply är nog att föredra i ditt fall, så tappar du inte lika mycket ljus som med en bouncher ( softbox ).

Fördelen med boncher är att du kan rikta ljuset bättre än med paraply.

Om du bara ska plåta porträtt räcker det gott och väl med ett paraply, det kostar ca 275 spänn, en bouncher kostar oftast över 2000.

Ska du tex lysa upp ett rum så är paraply bästa valen, men ska du som sakt styra ljuset så är boncher fördelaktig.

MVH Tony

spelar förvisso kanske ingen roll om du ska plåta vovven bara.
men ett paraply tycker jag personligen ger en snyggare reflex i ögat.
ett klassiskt (poppis på 80-talet) alternativ är att ställa softboxen på högkant och tejpa som ett spröjsat fönster, typ 6 rutor.

fast äh.. det spelar ingen roll egentligen. jag bara pratar skit.. ;o)

Estethia skrev:

fast äh.. det spelar ingen roll egentligen. jag bara pratar skit.. ;o)

Ha, ha, ha, ha.....precis så kände jag också när jag försökte ställa det ena mot det andra här ovan. Ibland snackar man en massa goja bara....

Men paraplyer är bra !

Om jag skulle fotografera en svart hund hade jag valt att använda softbox.

En softbox är en låda med lampan i ena änden och en diffusor i den andra. Det finns dyra modeller att köpa. Ett alternativ är att klistra ihop en själv.

En softbox ger lite hårdare ljus än ett paraply. Hårdheten i ljuset beror på materialet diffusorn består av. Exempelvis ger smörpapper hårdare ljus än lakanstyg. Vill man öka ljusutbyten på softboxen kan man klä den invändigt med aluminiumfolie.

Jag hade inte valt en vit bakgrund till en svart hund. Det är dock min personliga åsikt. Svart hund mot vit bakgrund ställer högre krav på objektivet. Får man ströljus från den vita bakgrunden blir hunden en svart fläck i mitten på bilden.

Ett lite hårdare ljus ger högre teckning i pälsen. Fotograferar man en svart hund är det, enligt mig, viktigt att pälsens struktur syns.

/Per

PerFogelberg skrev:

En softbox ger lite hårdare ljus än ett paraply. Hårdheten i ljuset beror på materialet diffusorn består av.

Jag har fortfarande inte fattat det där med softboxoch hårt/mjukt ljus. Ja trodde avståndet från reflektorn (paraply/softbox) var det som avgjorde om ljuset blev hårt eller ej? Jag trodde själva vitsen med softbox var att trycka upp den riktigt nära motivet och få nästan skuggfritt ljus?

Kan någon reda ut begreppen åt mig?

ofu skrev:
Jag har fortfarande inte fattat det där med softboxoch hårt/mjukt ljus. Ja trodde avståndet från reflektorn (paraply/softbox) var det som avgjorde om ljuset blev hårt eller ej? Jag trodde själva vitsen med softbox var att trycka upp den riktigt nära motivet och få nästan skuggfritt ljus?

Kan någon reda ut begreppen åt mig?
Mjukt ljus och skuggfritt ljus är inte samma sak.

Det fina med en ljusdiffusor (paraply, softbox och bouncer) är att man kan få mjuk ljus men ändå skuggor. Genom att använda fler/större ljuskällor kan man öka graden av skuggfritt ljus.

Det är två faktorer som påverkar mjukheten i ljuset. Avståndet mellan ljuskällan och motivet samt storleken på ljuskällan. Jag gillar personligen att använda en bouncer med arean en kvadratmeter på avståndet en meter. Då får jag ett mjukt ljus men ändå skuggor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar