Annons

Soft vs Skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

Amenslupus

Medlem
Sett en hel del mycket vackra bilder som har en mycket (enligt mig ) tilltalande mjukhet , förstår att detta måste förmodligen uppnås med hjälp av framför allt mjukt ljus , men skulle vara mycket intressat att få veta hur man låttast uppnår lite mer mjukhet i bilderna utan att tappa för mycket skärpa, helst tipps i oliak förhållande och miljöer, tacksam för svar .

I Gimp ställer man in gaussisk oskärpa i antal pixlar horisontellt och vertikalt. Fyra fem kanske inte märks så mycket. 30-40 ger redan en ansenlig mjukhet och oskärpa. Man förhandsgranskar på något känsligt område, så ser man vad man sysslar med och hur mycket det passar sig att sudda i konturer.

För att få skärpa, så hittar man det i Filter-Förbättra-Oskarp mask. Där reglerar man Radie, Mängd och Tröskelvärde. Kontinuerliga förhandsvisningen ställs in på ett lämpligt område så att man ser vad som händer när Radie, Mängd och Tröskelvärde ändras. Motivkonturerna liksom geléar sig och blir mera framträdande och bilden verkar skarpare. Samma kunde inträffa vid framkallningen av film. Små hack i motivet drunknade i den skarpa geléade kanten och skärpan var större än objektivet kunde producera. Små hack i verkligheten kunde suddas ut och fogas till den skärpta konturen därför blir det skarpare genom att göra oskarp.

Jag har photoshop, tack för alla bra svar MEN hade tänkt om man kunde få effekten utan att efterredigera bilderna =) jag har 15 års erfarenhet av photoshop, men bara ett halvår att verkligen seriöst lära mig att fota =)

Nu är ju det sista jag skulle göra att försöka få mina bilder att bli mindre skarpa än de redan blir, men jag har hört att folk sätter ett filter på objektivet som de sedan smörjar ett tunt lager vaselin på.

Rekommenderar att man tar så skarpa och välexponerade bilder som möjligt.
Man skall ta en serie från sin närmiljö, staden eller byn. Efter 30 år är de värdefullare, då man ser hur det såg ut förr. Man kan ha ett projekt som dörrlås av alla de slag. Blommor, fåglar, kryp. Barnen naturligtvis. Släkt och vänner. Katten också. 100 bilder av bäcken från en ända till den andra. Sedan kan man blurra till en bild och bevara det centrala skarpt och göra en tapet eller en tavla av den. Men det skarpa originalet skall man inte röra annat än bevara och kopiera. Bildarkivet blir som en del av dig själv - en komplettering av minnet. Inte endast en hobby, utan något helt nödvändigt genom hela livet.

Eller gladpack fastsatt med en gummisnodd. Har provat och det gjorde sig bra i motljus om man undviker ljus på frontlinsen. Inte så bra på tele dock.

Du behöver arbeta i PhotoShop och med lager/masker.

> För hud går du på den röda kanalen.
> För natur går du på den gröna kanalen.

Finns lite olika varianter. Här är några snabba.

Barn.
Här räcker det med att lägga ett lager med Gausisk oskärpa i ett nytt lager. Mängden 1 - 2 räcker. Måla fram de partier du vill ha tillbaka skärpan i.

Vuxna
Kopia av lagret
Filter > Brus > Damm och repor. Dra tills porerna försvinner. Ca 6
Filter > Oskärpa > Gausisk oskärpa. Dra tills skarvarna har försvunnit.
Lagermask och måla fram skärpan.

Variant
Kopiera den röda kanalen
Markera allt > Redigera och kopiera
RGB > Lager
Redigera > Klistra in
Justera ljusheten med nivåer så att lagret har ungefär samma ljushet som färglagret
Filter > Oskärpa > Gausisk Oskärpa > Ca 10 - 12
Blandningsläge > Luminicense
Dra ner Opaciteten till ca 40
Lägg på en mask och måla fram skärpan

Lycka Till

Om du vill köra helt SOOC - Straight Out Of Camera så har Photax ett antal softfokus-filter på sin realista just nu. :)

Har man systemkamera, kan man också ersätta objektivet med en aluminiumfolie, som man petat ett litet hål i. Bländaren blir avståndet mellan hålet och sensorn delat med håldiametern, så stativ rekommenderas.

ANNONS