Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Soft focus effekt med photoshop för utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

ph0tech

Aktiv medlem
Hejsan.

Skall snart ta ett par svartvita porträtt som skall ut på relativt stora kopior. Jag tänkte att jag skulle fake:a soft focus med photoshop genom att endera använda Lens Blur eller Gaussian Blur.

Jag tar bilderna med en Canon 20D och tänkte beställa Lambda kopior hos Crimson eller Dox. Skulle tippa på att min kund vill ha kopior i storleksordningen 30x40. Om jag väljer att skriva ut på Lambda i 400 dpi måste jag interpolera upp bilden till dubbla originalstorleken. Detta är i så fall ett steg i processen.

Ett annat är att skärpa bilden med USM. Om jag följer formeln som jag brukar använda så delar man dpi:n med 200 för att få ut radien på USM:en. Sen brukar jag lägga på skärpa utan tröskelvärde så det ser skarp men inte överskarpt ut.

Sofningen brukar jag göra så jag tar en kopia av lagret med bilden och lägger endera på Lens Blur eller Gaussian Blur. Sedan drar jag ner opaciteten på det softade lagret så det osoftade lyser igenom. Just den tekniken har jag använt på den är bilden. Men vad jag märkte när jag beställde små kopior av den var att softningen knappt syntes alls på kopian men ändå nästan lite för mycket i datorn.

Mina frågor till er är nu. Vilken ordning bör jag göra stegen i. Softa först, sedan interpolera och skärpa. Eller skall jag först interpolera, softa och sedan skärpa hela resultatet? En tredje variant är att jag först interpolerar och sedan skärper och lägger på softningen ovanpå den skärpta bilden.

Andra frågan är om nån där ute har lite riktvärden på hur jag bör ställa opaciteten för att softningen skall bli "lagom soft" på kopian. *Knuffar lite på Estethia*

Andreas Olsson skrev:
Lägg softningen efter interpoleringen, då döljer softningen interpoleringen lite.

Jo det är nog rätt tänkt där. Men skärpningen då? Skall jag göra den sist av allt? Eller skall den göras innan interpoleringen?

Skulle tro att du får göra oskarpmask sist för att överhuvudtaget få någon effekt, men enklast är ju om du testar de olika sakerna å tar det som du tycker ser bäst ut.

Om din skärm är rätt kallibrerad så ställ opaciteten så att det ser bra ut på skärmen. Det är svårt att ge något värde då många förändringar skiljer sig beroende på motiv. Annars så kan du väl göra en bild indelad i rutor där du har exempelvis 10 olika opaciteter, skicka iväg på framkallning så ser du vad som passar bäst.

Senast ändrad:
Jag frågade bl.a Dox angående att skriva ut i 200 eller 400 och någon där tyckte att 200 via Lambdan är tillräckligt. Jag har inte testat och jämfört, men jag antar att 400 är nödvändigt om man har text med i bilden.

"På ett fotografi ser man knappast någon skillnad pga att lasern är skarpare än en digital bild" Detta skriver Sven Westlund i Lambda "manualen" på Dox hemsida.
Den manualen eller guiden är intressant att läsa och ligger under "Lambda".

//Benny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar