Annons

Sociala och arbetsgivaravgifter?

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Hej!

Har möjlighet att sälja en bild till annons i en tidning med rätt stor upplaga.

Läser mig till lite priser i BLF's prislista.
(I detta fall 5000:- exkl. moms).

Men jag får inte kläm på det här hur man skall ta betalt som privatperson. Det heter väl då A-skattesedel för mig.

Skall jag låta köparen betala in avgifter och skatt och ge mig kvarstående summa? Måste jag då ändå ta upp det i deklaration som inkomst av hobbyverksamhet?

Tacksam om nå'n vill förklara hur jag kan göra samt ev. hur man räknar med avdrag för avgifter och skatt.

Tacksam för svar!
/Varma hälsnningar, Dan

danneman skrev:
Hej!

Har möjlighet att sälja en bild till annons i en tidning med rätt stor upplaga.

Läser mig till lite priser i BLF's prislista.
(I detta fall 5000:- exkl. moms).

Men jag får inte kläm på det här hur man skall ta betalt som privatperson. Det heter väl då A-skattesedel för mig.

Skall jag låta köparen betala in avgifter och skatt och ge mig kvarstående summa? Måste jag då ändå ta upp det i deklaration som inkomst av hobbyverksamhet?

Tacksam om nå'n vill förklara hur jag kan göra samt ev. hur man räknar med avdrag för avgifter
och skatt.

Tacksam för svar!
/Varma hälsnningar, Dan

Enklast blir det nog om du ringer den lokala skattemyndigheten och rådfrågar hur du ska göra. Märk, rådfrågar!!!!
Annars e det väl som vanligt 50% påslag på priset om du pröjar sos och arb.avg.
Givetvis kan du låta köparen betala avgifterna, frågan e bara o de vill de?
Givetvis måste du ta in de i deklarationen ( kommer att få påhugg för det jag skrev nu, men skit samma), för det är ju inkomst. Om du inte är ungdom förståss o inte tjänar mer än 10Th per år.
Ilkka

Värt att tillägga är dock att iom att inkomsten är att relatera till din hobby så får du även dra av utgifter du haft för att kunna tjäna pengarna.

Dvs du får dra av din kamerautrustning enligt gällande avskrivningsregler. Därmed skall det bli dött lopp skattemässigt om du har lite utrustning som inte är för gammal.

Mvh
Maverick

Det finns en hel del info att ladda ner / beställa på skatteverkets hemsida. Mailade dom en gång men fick inget mer till svar än ett par citat ur den brochyr dom redan skickat....

Du kan även begära s.k. FA-skattsedel om du både säljer bilder och har inkomst av tjänst.

Det jag däremot inte fick kläm på är om du kan ha FA skattsedel utan att registrera egen firma och om du kan deklarera för hobbyinkomst utan FA-skattsedel. Inte helt lättläst material kan jag väl tillägga - och jag är van att traggla mig genom text...

janc skrev:

Du kan även begära s.k. FA-skattsedel om du både säljer bilder och har inkomst av tjänst.
Det jag däremot inte fick kläm på är om du kan ha FA skattsedel utan att registrera egen firma och om du kan deklarera för hobbyinkomst utan FA-skattsedel.

För att få F/A skattsedel så måste du ha en firma reggad. E inte 100 klar på de.
Ilkka

Har du ett "vanligt" jobb så ta upp inkomsten på T2 "Inkomst av hobby". Gör avdrag för alla utgifter du haft för fotograferande under inkomståret.

Du betalar skatt och sociala avgifter för överskottet (om det blir nått).

Drar betalaren 30% schablonskatt så minska inkomstsuppgiften med hela inkomstbeloppet på deklarationens ordinarie del, och ta upp hela inkomsten på T2. Då får du tillbaka dina 30% när skatteåterbäringen kommer.

Okej!
Tackar för era svar.
Man kan jag ta upp inkomsten och sedan betala sociala avg. och skatt när jag har A-skattesedel?

Det jag läst från BLF är att köparen får göra detta i ett sådant här fall.

Yepp, de är skyldiga att göra detta. Visa kunder kan naturligtvis tycka det är bökigt och tycker förstås det är lättare att bara betala en faktura.
/Mikael

Förstår!

Vad blir kvar av summan då?

Såg ett annat exempel här på sidan där det var 1000kr som med 33% sociala avg. och 33% skatt blev 602kr kvar till säljaren. Hur hänger det här ihop?

Har även hört en tumregel om att ca hälften blir kvar att utbetala till mig som säljare.

Mer funderingar. Är ju helt vilsen på detta!

De prislistor jag går efter gäller ju exklusive moms. Hur kommer den in i bilden? Blir det skatt, sociala avgifter samt moms att betala?!
Är det skillnad på det här beroende om jag som privatperson säljer till firmor eller andra privatpersoner?

Vänliga Hälsningar, Dan "den frågvise" :)

Såhär:

Har du inte företag har du inte F- eller FA-skatt och är inte heller momsregistrerad. Du får sålunda inte debitera moms på ditt arbete.
Din uppdragsgivare blir i detta fallet arbetsgivare och drar skatt efter tabell från din ersättning.
Eftersom du inte är egen företagare behöver du inte bry dig om de sociala avgifterna. De betalar arbetsgivaren utöver den ersättning ni kommit överens om.

Har du företag, F-skatt eller FA-skatt och är momsregistrerad fakturerar du uppdragsgivaren och debiterar moms pålagt på den ersättning ni kommit överens om.
Nu betalar du själv de sociala avgifterna och skatt på uttagna pengar. Tar du ut alla pengar ur firman utan avdrag för kostnader kan du schablonmässigt räkna på att ungefär 50% av ersättningen går i skatt och avgifter. Momsen ska du inte ens tänka på. Den tillhör inte dig utan du bara administrerar den åt staten - den ska betalas in oavkortat.

Läs här

Du är bara momspliktig om du drar in mer än 30 lök om året. Det verkar inte vara några problem vid lägre summor. Läs här hur du går till väga:

Info från RSV

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar