Annons

Snygg överstrålning

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria F

Aktiv medlem
Någon som kan komma med lite heta tips om hur man gör när man vill få en snygg överstrålning (ex. från en sida eller en särskild punkt)?

Menar du typ som filtret "Lens Flare" i Photoshop fast du vill åstadkomma det i verkligheten?

Jag ska försöka hitta ett exempel. Har sett en bild här på fotosidan helt nyligen men har inte lokaliserat den ännu. Tack för att ni engagerar er. Jag återkommer.

menar du typ så som det har varit i många fashion bilder nyligt? som en slöja av ljus i någon av bildens kanter?

Nu är jag ute på djupvatten men grunden måste ju vara någonform av motljus... sen kanske effekten blir större om man har ett gammalt objektiv som inte är anitspegelreflex behandlat... men detta är bara teorier har inte testatsjälv.

Jag har själv lite teorier på hur att fixa detta i studio. Tror att jag har löst det och ska testa någon gång.

det är väl linsöverstrålning det handlar om. Stor bländare och motljus som Christer sa. Kör utan motljusskydd så ska det nog bli bra.
Annars kan du fixa till det i photoshop ;)

Lite åt det hållet, men det område som är diffust av överstrålningen är större.
Jag har försökt en liknande variant när jag fotade modell i förra veckan. Tror dock att man inte bara bör satsa på ett direkt motljus utan studsa ljuset på en reflexskärm. Om man ljussätter en bakgrund för att fräta ut den och sätter allt för kraftigt ljus så blir lite "dis" i bilden. Jag vill kunna styra detta dis.

Jag har letat och letat efter en jättefin exempelbild som jag tror har legat här på Fotosidans startsida under "senast utvalda favoriter", men jag lyckas inte hitta den.

Här är i alla fall ett exempel på en "diffusare överstrålning": http://www.modellbilder.se/portfolio.php?id=29708
Hoppas att länken fungerar.

Maria F skrev:
Lite åt det hållet, men det område som är diffust av överstrålningen är större.
Jag har försökt en liknande variant när jag fotade modell i förra veckan. Tror dock att man inte bara bör satsa på ett direkt motljus utan studsa ljuset på en reflexskärm. Om man ljussätter en bakgrund för att fräta ut den och sätter allt för kraftigt ljus så blir lite "dis" i bilden. Jag vill kunna styra detta dis.
Jag har inte provat att göra detta själv, så följande är ett rent teoretiskt resonemang.

Har du en mycket liten ljuskälla kommer du få en distinkt skugga. Om du placerar kameran mitt i denna skugga riktad mot modellen kommer du inte se någon direkt överstrålning.

Din idé med en reflexskärm är därför inte helt dum, för det du gör då är att du skapar dig en större "ljuskälla". I praktiken blir den upplysta reflexskärmen en ljuskälla och ju större den är desto mer diffus blir skuggans kanter, penumbran.

Prova att göra "ljuskällan" olika stor så länge den inte syns bakom motivet, på så sätt bör du kunna reglera ditt "dis".

Kör du med blixt/softbox kan du prova genom att placera den bakom motivet att maska av softboxen med svarta tjocka sopsäckar, eventuellt i lager, till rätt storlek för att få en smalare ljuskälla (det är den fattige fotografens "striplight"). Det kan nog vara lättare att kontroller än att försöka studsa ljuset i en reflexskärm.

Lycka till och dela gärna med dig av dina resultat.

Ja, det är bara att försöka komma sig för och prova lite olika tekniker. Jag återkommer med resultat!

Här kommer en ytterliggare en variant!

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1013891.htm?set=lp

(OBS! Endast snabbredigerad.)

Det heta tipset är att ha motljus. Solen ska vara placerad i utkanten av bildytan, eller strax utanför. Den sk ainte vara placerad mitt i bild. Det som ger de gröna och magentafärgade ringarna är solens reflektion i de olika linserna innen i ditt objektiv, så ju fler linser i objektivet destom fler "flares". (Någon med bättre kunnande får rätt mig). Sen är det ju så att du alltid ska se överstrålningen i sökaren, annars blir det inget.

Lycka till!

Senast ändrad:
Tack för tipset. Däremot är jag inte inne på denna variant, det jag är ute efter är att ljuset ska göra bilden disig.
Om du fotar i studio och drar på rejält med ljus på en vit bakgrund så blir bilden disig (kanterna på det du fotar blir diffusa - överstrålning). Att sätta en blixt bakifrån (riktad mer mot kameran) för att simulera en sol ger INTE samma effekt. Åtminstone inte när jag har provat.

/Maria

Maria F skrev:
Tack för tipset. Däremot är jag inte inne på denna variant, det jag är ute efter är att ljuset ska göra bilden disig.
Om du fotar i studio och drar på rejält med ljus på en vit bakgrund så blir bilden disig (kanterna på det du fotar blir diffusa - överstrålning). Att sätta en blixt bakifrån (riktad mer mot kameran) för att simulera en sol ger INTE samma effekt. Åtminstone inte när jag har provat.

/Maria

Misstänkte att det var så du menade. =)

Men jag tog fast på "Lens flare" i PS och det ger väl inte ett sånt dis som du söker. (Inte vad jag har sett i PS.)

Men det är rätt att en blixt/sol inte riktigt ger något dis.

/ Alex

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar