Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snurrande platta / bord?

Produkter
(logga in för att koppla)

prz

Ny medlem
Hej.

Jag är på jakt efter en automatiskt snurrande platta som kan användas för produktfotografering/videofilmning.
Det som jag vill ha snurrandes är fälgar i storlek 15"-20" så en ombyggd LP spelare klarar nog inte av vikten eller storleken :)

Det enda jag hittar med hjälp av google är gigantiska lösningar för runt 30.000sek och jag undrar om någon har något tips för en lite enklare variant?

Tack på förhand!

Ska plattan vara liggande eleler stående, om det är fälgar gissar jag på stående och att de ska vridas runt så man ser dem från både fram och baksida?

Borde vara relativt enkelt att bygga, en låda som bas för lagom höjd, inuti den en elmotor med variabel fart som drivs av 12V för att bli billigare och så en omvandlare som gör 230V till 12V, på motorn en utgående axel på vilken Du monterar en lämplig platta med lämplig täckning i matt tyg, sedan bör Du vara igång.

Det mesta finns att köpa i tex elektronikbutikert och bygghandeln och bör inte behöva kosta mera än några tusenlapapr, motorn är ju det dyraste, men det behövs ingen stor motor för att vrida runt en platta med en fälg och en beg borde funka.

Hittar Du inget anant så köp en komplett elmotor för båtar (fiskemotor) med variabel fart och slakta den och montera plattan på prpoppelleraxeln så har Du hela kitet klart då det elektriaska är mest bökigt att jobba med, de små på runt 30-40 kostar 4-5000 kr så klart billigare än det Du kollat på ändå.

Sitter med samma fundering.

Hittade denna lösningen http://orangemonkie.com/shop/
men har inte lust att betala så mycket. Ska kolla runt i gbg idag och se om det har något liknande på typ teknik magasinet, el gigaten eller nån annan ställe som säljer elektronik/foto saker

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar