Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snootkon, överhettad blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lärfars

Aktiv medlem
Jag tänkte fixa mig en snootkon att ha på mina 110 Ws kaffebrusblixtar. Jag testade med att göra en lite snabbt genom att vira runt lite aluminiumfolie och forma till en strut och det gick bra, men blixten blev het som F-N, så min fråga är; ni som använder kon, riktig eller hemmabygd, använder ni modelljuset när ni har konen på? Jag tror inte det skulle bli någon skillnad om jag hade en köpt på, det hade nog blivit lika varmt ändå.

Och nej, jag hade inte täckt över ventilationshålen. :)

Är ju lite tråkigt att inte kunna ha ljuset på, denna är väl den blixten som är känsligast om modellen flyttar lite på sig.

Lärfars skrev:
Jag tänkte fixa mig en snootkon att ha på mina 110 Ws kaffebrusblixtar. Jag testade med att göra en lite snabbt genom att vira runt lite aluminiumfolie och forma till en strut och det gick bra, men blixten blev het som F-N, så min fråga är; ni som använder kon, riktig eller hemmabygd, använder ni modelljuset när ni har konen på? Jag tror inte det skulle bli någon skillnad om jag hade en köpt på, det hade nog blivit lika varmt ändå.

Och nej, jag hade inte täckt över ventilationshålen. :)

Är ju lite tråkigt att inte kunna ha ljuset på, denna är väl den blixten som är känsligast om modellen flyttar lite på sig.

Frågan är; Hur många grader är "het som F-N" ??
Vad vi känsliga människor uppfattar som hett kan va mer ljummet för teknisk utrustning.

Ja, det kan vara så att det är ok, det var därför jag ställde frågan hur ni gör. Om ni använder ljuset så borde det vara ok även för mig.

Hett som F-N i detta fall var att jag inte kunde ta på blixten när jag fotat klart, den var för varm, den fick sitta ett tag på stativet och svalna.

Blir nog att montera på en fläkt.

Elinchrome's snoot har "ventilationshål" det blir iofs ganska varm, så man får stänga av grejorna en liten stund innan man kan ta loss den. Har du inbyggd fläkt i blixten? om inte så e det nog bra att skaffa någon form av ventilation.

//Jan

Jag har ingen inbyggd ventilation i blixten, så jag ska bygga mig en kylning. Är ju skönt om man kan ha modelljuset på.

Jag kör med enkla D-Lite2, vill minnas att jag läst att du bör inte använda inställningsljuset vid användning av snooten. Detta borde generellt gälla för samtliga kompaktblixtar utan fläkt.

Mvh // Martn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar