Annons

Snoot till din speedlite-blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

nilag

Aktiv medlem
Idag gjorde jag en en superenkel snoot till min blixt Canon 580ex II men funkar säkert till flera modeller och märken. Ta bara en Pringlespaket och ta bort botten. Kolla min blogg på www.lagrafica.se

En ev nackdel med "pringlessnootar" är att dom är blanka inuti vilket ger att ljuset studsar runt rätt bra och du får inte den där skarpt avgränsade ljuspricken som kanske var tanken. Är det vad som eftersträvas så är det bara att klä insidan med något svart; papper, gaffatejp eller liknande.

Tack för tipset. Funderade i de banorna. Kanske lika enkelt att bara ta kraftigt svart papper och forma som en snoot. Får testa mig fram.

Själv gjorde jag mina snootar jag använder av dekorgummi från Panduro och lite kardborrband. Tål det mesta och lätta att packa ner. Pringlesrör har jag använt en kort bit av och fyllt med bitar av svarta sugrör för att göra ett raster och det funkade kanon.

Tydligen är det bara fantasin som sätter gränser för vad man kan göra själv. Och kanske tiden att sitta och pyssla.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar