Advertisement

Annons

Snodd bild = julklappspengar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gatufoten

Aktiv medlem
Ja så var det min tur att be om råd. Hittade alldeles nyss min bild på ett företags webbsida Tidigare tillfällen har jag förhandlat lite men nu får det räcka med vänlighet. En liten faktura får det bli rakt av så det blir lite rensning i träsket.

Jag vet, det har skrivts spaltkilometer och jag har själv tipsat andra om detta ämne.

Men tar gärna tips och råd på vad ni tycker vore lämpligt för en pyttebild som denna. Vill inte visa nu men den är:

Väldigt enkel har verkshöjd förstås men inget unikt,
130 piel bred - bara en dekorbild
Ett privat litet företag är det som tagit sig friheten - troligen några få anställda men dock komersiell användning.
Fast det är inte bara jag som har att kräva - såg fler bilder där som andra äger och har tipsat de berörda.

Till FS redaktion - det är ett otyg att namnge personer/företag som iof snott men där det inte är klart med ansvar /eller att de har betalat sitt misstag etc Ser att ni ändrat på tråden om klädbutiken men det gamla verkar ligga kvar när ni flyttat mellan trådarna. Se i forumlistan - allmänt

Galaxens President skrev:
Jag tror du skulle bli tvungen att ha otillbörligt kort till förfallodatum på fakturan om det skall bli julklappspengar. :)

Otillbörligt kort var det som just detta handar om juh ;..) Ordmärkare där. .

Men ärligt så log jag gott när jag såg bilden och tänkte "ahh julkappspengar"

Har hittat flera förr via sökningar. Denna var en inom mitt fackämne och då bevakar man alla. Har just svarat mer i en annnan tråd eMn nu kallar jobbet

Egentligen borde vi bilda en ring och leta för varandra här - jäklar vad det skulle resultera.

Vad ska jag fakturera nu var frågan, mest så man lojalt gör andra fotare nöjda

Hej

Nu är ju inte jag någon hejare på detta, men i prislistan vad jag förstår står det
bild på internet eller intranät

företags eller organisations hemsida upp till ett år 1905 + moms.

lycka till.
w

wiwi skrev:

lycka till.
w

Tack vivi.

Min gode vän som är yrkesfotograf hörde av sig och tipsade om sin fakturanivå. Det får.bli riktmärke och vi sänder varsin faktura.

Men inte nog med det.
På jobbet, där det är fart på prylarna så kollade jag upp det hela lite mer. Samma firma har snott mina texter också rakt av.
Utan min vetskap har de alltså klippt samman en hel webbplats av mitt material. Det var bara att riva första utskriften och plussa på och nu är det totalt uppe i sju tusen för dem.
Anar att man får ett intressant telefonsamtal när de fått fakturorna. Får väl hota med att de hängs ut med namn och telefonnuummer på FS om de krånglar sen ... hm... .

Jo, de kommer säkert höra av sig lite lätt tjuriga och fråga om fakturan.
Berätta gärna hur det går.

w

Fantastiskt vilken fräckhet det finns. Blev inspirerad så jag satt kvar en stund nu i kväll och letade på sökord. Hittade en kommun där en kommuntjänsteman klippt och klistrat in text från mina artiklar och lagt ut det i sitt namn. Behövde inte ens kolla mot min egen text. Det var mina meningar, helt oförvanskade.
Totalt nästan 1700 ord var det. Vill gärna höra dem försöka bortförklara det tilltaget.

Nä du KG det finns upp på forskarnivå

Det var en kommuntjänsteman från Götaland
som blev kreativ med sin datorhand
Han klippte och klistra
och texten blev så bra
Men fakturan visade att det blev lika dyrt som att laga en tand

Ahh, måste ju ge KG en Jule-Limerik med

Det var en man från Sura
Som svingar kameran väldigt bra
Han fångarMill med vagnen
och vakter med lögnen
fast vad menar han när han talar om en riktig digitalkamera

Må vara lite off topic vilket jag ber om ursäkt för.

Alla dessa trådar om stulna bilder har gjort att jag inte lagt upp en enda bild, varken här eller någon annanstans.
Å andra sidan verkar det ju vara ett bra sätt att tjäna lite extra pengar...
hmmm börjar fundera på att lägga upp mina bilder.

/Jon - som vet att girighet är en dödssynd.

De påstår att avund e en dödssynd också, likväl e jag avis på mångas bilder, som jag njuter av medan jag frossar på jordnötter o öl, lutar mej tillbaka o gör ingenting, lat som jag e.

Men så blir jag vred, riktigt förbannad, när jag tänker på att jag egentligen är bäst, ja helt enkelt för bra, så bra så ingen begriper det!

Då säljer jag en bild till nån redaktör o pungslår honom på så mycket jag bara kan o sen lite extra!

Sen bränner jag slantarna på dåliga flickor, det e väl inte det sämsta!?

Ja i dag kom meddelade från den nappande kommunen där de bara ville kolla uppgifter för smidig utbetalning. Juste av dem, så jag är glad att jag inte "hängt ut dem" på något sätt. Väljer att tro att det var väl någon som var obetänksam och misstag skall förlåtas, när de vill göra rättning utan att knorra.

Men den andra skojaren (nåja det verkar som det)skyller på andra så där får en jurist ta det hela direkt. Nobbar de juristen så är det frestande att lägga ut deras sida här. Det finns ju fler bilder på den sidan och det kan vara någon som känner igen dem.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto