Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snickra egna ramar enligt tema.

Produkter
(logga in för att koppla)

jakob gawlik

Aktiv medlem
Är det någon som har funderat lite mer kring detta?

Att fotografera är en konst i sig, passepartouten skall skäras till och monteras snyggt och så vidare.

Men vore det inte härligt att göra hela skiten från början till slut? Jag finner inget nöje i att köpa färdiga grejer, vill skapa själv.

Jag har tagit några bilder på en brygga som jag gillar väldigt mycket, skurit till o monterat i IKEA-ramar. Men det känns ändå inte helt komplett.
Skulle vilja ha tag i lite gammal drivved eller gammalt vindpinat virke med färgrester som jag kunde göra ramar av.

Det födde en ide om att verkligen göra ett helt projekt av fotograferandet. Ta bilden och redan då veta hur man ska exponera eller förstärka den. Som ovan med en ram av lackad drivved till bilder på en brygga eller liknande..

Har du gjort något liknande eller har funderat på det så vore det kul med lite mer inspiration. Handöverfräsen o lackburken åker fram til lhelgen :)

/Jakob
 
Om du saknar struktur i träytan så är det lätt att åstadkomma förutsatt att det finns tydliga årsringar
eller skillnader i hårdhet i virket. (Nu snurrar väl mina gamla slöjdlärare ett extra varv i graven) Med roterande stålborstar (hårda borst) som roterar längs med årsringarna kan man ta bort så mycket man vill av de mjuka mellan årsringarna. Det går att styra hur ytan blir och det blir mest färgen som avslöjar att det inte är drivved. Med bets eller lasyrfärger kan du sedan få vilken färg du vill.

Jag har inget att rama in än men har tillverkat andra detaljer på det här sättet (ont om drivved på Östgötaslätten) med yxa, kniv och borrmaskin + stålborstar. Bygghandlarna har alla möjliga olika sorters trälister och annat som det bara är att hugga in på (bokstavligt). Att bli instängd i "snickarboa" tycker jag är en belöning snarare än ett straff.
 
precis, det visste jag att man kan göra.
Man kan även "bränna" ytan och skrapa eller slipa av den. Man kan luta och betsa och gudvetallt man kan roa sig med i snickarboan. Fotograferandet är bara halva nöjet :)

Men ämnet är så mycket större än bara yta i träet.
Foto på ett gammalt träd inramat i grenar eller åtminstone greninspirerad ram kanske... Djurfoto med inslag av renhorn. Industrifoto där ramen har fått inslag av stål eller liknande...

/Jakob
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.