Annons

Sneda linjer samt fota i trånga utrymmen

Produkter
(logga in för att koppla)

stefandahlen

Aktiv medlem
Jag har mött ett problem som jag inte riktigt vet vad det beror på. Det är så att jag har ett Canon 50mm objektiv (ej macro) + Eos 300 och har fotat på hyfsat nära håll. Någon bild har fått svängda linjer i hörnena, som på den där hissen nedan.

Jag har också hittat mindre grottor, som jag tänkte fota i. Utrymmet är inte stort och idag valde jag istället 100mm macro för ändamålet.

Vad skulle ni ha valt för objektiv?

Bilagor

• 254862.jpg
    254862.jpg
    49.9 KB · Visningar: 695
Det finns två orsaker till att hissdörrens kanter ser ut som de gör.

A Du har lutat kameran något lite nedåt vilket orsakar att linjerna konvergerar, dvs går ihop, en smula.

B Objektivet har en viss tunnformig distortion vilket orsakar att linjerna är lite bågformiga.

Om du ska fota i en grotta så beror objektivalet på vad du vill visa med dina bilder. Vill du visa detaljer så kan 100 mm vara helt rätt, vill du visa hur grottan ser ut så kan ett vidvinkel vara ett bättre val. Beror lite grann på hur stor grottan är.

Grottan är väldigt liten. Den är någon meter in i berget där man längst in kan stå upp. Den är också någon meter bred och den har lite hålrum uppåt så att man ser himlen. Ville inte främst ta närbilder, utan vidvinkel för att se hur grottan ser ut.

Frågan är om det blir böjda linjer där inne också, eller hur jag kan komma runt problemet? Jag måste ju luta kameran inuti för att få vinklar, hålrum och annat på filmen.

Kurvade linjer är ju bara ett problem om det finns raka linjer från början. I naturen är det ju inte särskilt många sådana om vi bortser från tallar och vattenlinjer.

Perspektivförändringar på grund av lutad kamera behöver inte heller vara ett problem på platser där det inte finns tydliga parallella vertikaler som skvallrar om dem.

Jag är förvånad över att ditt 50 mm-objektiv har så tydlig distorsion. Femtiorna brukar ju i princip vara fria från det.

Jag har ett 50mm 1.4, ej makro. Och det skulle jag nog vilja använda i grottan.

Blev förvånad att det krökte sig så mycket som det gjorde. Köpte det för kanske högst en månad sedan och har kvittot kvar. Jag kanske kan reklammera det?

Och distorsionen blir kraftigare när jag går nära.

Med ett så pass ljusstarkt objektiv som 1:1,4 får man nog räkna med att det inte blir helt perfekt ute i kanterna. Jag kollade på två av mina ljusstarka objektiv, ett 50 mm 1:1,4 och ett 35m 1.2 och båda har en mindre distorsion liknade den ditt objektiv har. Det är nästan bara i arkitekturbilder och i rena reproduktionsbilder som man tänker på det och i ditt fall med grottan har det ingen betydelse.

Däremot kommer du säkert att få s.k. störtande linjer, dvs linjer som konvergerar om du vinklar kameran uppåt eller nedåt i grottan. Det är närmast att betrakta som en naturlag. Det går bara att undvika (till viss del) med ett tilt/shift objektiv eller med en storformatskamera där front och bakstycke kan förskjutas relativt varandra.

Å andra sidan är det ju bara du som vet hur det ser ut i grottan och det blir ju din tolkning av verkligheten som blir den som gäller.

En liten lösning för situationer som den med hissen, kan alltså vara att använda ett mindre ljusstarkt objekiv?

Hur tror du/ni resultatet skulle bli med ett objektiv som ex Canon Ef 28/2,8, Ef 50/1,8 II eller tom Ef 50/2,5 Macro där ljusstyrkan är lite lägre?

Mer raka linjer eller mer böjda ute i kanterna?

Utan att veta ett dugg om de tre objektiv du räknar upp skulle jag tro att macrooptiken är det som ger bäst återgivning av raka linjer. Jag har själv en äldre Canonoptik, FDn 50 mm 1:3,5 macro, som jag bedömer är raktecknande.

Någon som testat med ett 50mm Canon Makro? Får ni rakare linjer med ett sådant objektiv?

För övrigt lade det objektivet jag hade för att fota hissdörren av helt och hållet, efter 1 månad. Lämnade in det för översyn enl garantin.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar