Phanneteg
Aktiv medlem
Hejsan! För någon vecka sedan märkte jag att bilderna jag tog med min D40x började bli sneda, detta trots att jag i sökaren hade en i det närmaste helt rak horisont. Jag testade då att ta 20-30 bilder ut mot den frusna Storsjön med helt vågrät horisont, varenda bild visade sig sedan vara sneda. Det rör sig kanske om en 12-13 graders lutning, medsols.
Jag har ännu inte testat med stativ, men jag är helt säker på att det inte beror på mig eftersom jag alltid varit stadig på handen när det gäller raka horisonter. Det irriterar mig att behöva vrida bilderna i PS och sedan beskära eftersom jag då förlorar mycket ur bilden.
Det är nu lite dryg 1 år och 8 månader sedan jag köpte kameran och GUD vet hur många exponeringar den har hunnit med, men detta är ett problem jag absolut inte räknat med. Vad in i hela friden har gått fel?
Tusen tack på förhand för ett svar som gör mig klok på vad som gåt tpå tok!
/ Pontus
Jag har ännu inte testat med stativ, men jag är helt säker på att det inte beror på mig eftersom jag alltid varit stadig på handen när det gäller raka horisonter. Det irriterar mig att behöva vrida bilderna i PS och sedan beskära eftersom jag då förlorar mycket ur bilden.
Det är nu lite dryg 1 år och 8 månader sedan jag köpte kameran och GUD vet hur många exponeringar den har hunnit med, men detta är ett problem jag absolut inte räknat med. Vad in i hela friden har gått fel?
Tusen tack på förhand för ett svar som gör mig klok på vad som gåt tpå tok!
/ Pontus