ANNONS
Annons

Sned fotograf eller snett objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Slowfinger

Aktiv medlem
Tog den här bilden av Sigtuna Stadshotell och tycker det är märkligt att bilden är horisontell i markplanet men lutar längre upp. Den är tagen med 18-70 zoomen i brännviddsläge 18 mm. Jag vet att arkitektur helst kräver storformat och superobjektiv, men ska det verkligen bli så här dåligt?

Bilagor

• sned bild.jpg
    sned bild.jpg
    48.5 KB · Visningar: 683
Det är inte den tunnformiga distorsionen jag menar utan att den övre gröna linjen är längre upp i högra kanten än i den vänstra.
Hotellet lutar inte...

Du har inte stått precis i mitten utan något åt höger om centrum. Sen har du lutat kameran både uppåt och åt vänster och fått störtande linjer både vertikalt och horisontellt, som du sedan försökt kompensera genom att luta kameran.

Lösningen är ett shiftobjektiv som låter sig förskjuta bildcirkeln och alltid ha sensorplanet parallellt med det du vill ha rakt.

Har du inget shiftobjektiv kan du kika på t ex programmet Panotools. Med det kan du fixa både detta och distorsionen.

Om du jobbar i Photoshop, tag först bort den tunnformade distorsionen med negativ Spherize, detta måste göras innan du beskär bilden annars är det svårt att hitta mitten, dessutom bör du öka arbetsytan så att sfären täcker hela bilden Sedan kan du fixa perspektivet med tex Distort och/eller Perspective.

Nu blir jag lite nyfiken, Bo hur blev resultatet efter din digitala behandling?

Mvh Mats

Ok - inte för att jag var så noga men visst...

Glöm inte att kryssa i "perspective" när du använder crop-tool och dra i kanterna.

Bilagor

• osnett.jpg
    osnett.jpg
    46 KB · Visningar: 304
Och i Photoshop Elements verkar man inte kunna göra det direkt i crop-tool utan där får man gå via: Image - transform - skew eller distort

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar