Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snart spottar jag på skannern

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Hej

Jag sitter här med min nyinköpta skanner, en Nikon CoolscanIV ED och jag min otekniska sate råkar i trubbel direkt.

Trodde i min enfald att efter en "prescan" i default settings var det "bara" att laborera med kurvor,usm och dyl så att bilden såg ut som på diat, och sen så skulle det färdiga resultatet se ut som jag laborerat fram!
Men icke, långt därifrån. Om jag inte ställer in några kurvor mm så ser den färdiga bilden ok ut.Kan dock åtgärdas i PS 5,0 LE.
Men jag skulle hellre se till att så mycket av jobbet blev gjort innan skanningen, för ett minimalt efterarbete och därmed bibehållen kvalite'.

Är det någon som har några tips? Eller är det bara experimentera sig fram?

Jan

Hej spottloskan.
jag har en likadan scanner och har efter en del strul fått den att fungera tillfredsställande.
här är några tips:

1 se till att du har rätt scannerprofil aktiverad, och att den fungerar (dessa är i regel dock rätt ruttna men det går bra att göra en egen för dia, neg är dock lite lurigare.) en senare version av Photoshop är att rekommendera, men hursomhelst ska du använda Adobe RGB 1998 för bäst återgivning av färgerna (i P.S.) i scanner programmet nikonscan (som för detta måste öppnas separat) går du in under inställningar och väljer mellan dessa två:
antingen väljer du adobe rgb även där och du får en snarlik previev bild i programmet som du kan mecka med som du vill.

eller 2. välj scannerns egen färgprofil, då får du bäst återgivning av svårfångade valörer men en annorlunda bild än den du sedan konverterar till adobe rgb, då bör du inte göra annat än att sätta svart och vitpunkt på preview bilden.

använder du neg. färg och alltid samma film och labb kan du göra som följer:

gör ett test negativ med en låda som är mattsvart på insidan, med ett hål i.
sedan ställer du upp ett papper som du även överexponerar 2-3 steg med blixten, i mitten (helst i dagsljusliknande förhållanden) stället du ett gråkort (18% grå) exponera bilden, framkalla och läs in den.
i scannerprogrammet sätter du svart och vitpunkt på det svarta hålet resp. det vita papperet, justera sedan gammavärdet så att gråkortet är lagom ljust (120-130 i alla kanaler), därefter sätter du gråpunkt på gråkortet, spara dessa inställningar i scannerprogrammet och använd de på alla neg. du scannar, bilden kommer att se fruktanvärt grå och trist ut men slutresultatet blir bäst på detta sätt. Då du läst in bilden i photoshop justerar du sedan kontrasten med kurvor eller nivåer, givetvis får du olika färgstick beroende på i vilket ljus du fotograferar men detta är (eftersom du har så mycket valörer det bara går efter incanningen kvar) lätt att ordna i kurvor eller dyl.

själv använder jag adobe rgb för mina teaterjobb, då gör jag en preview, sätter svart o vitpunkt och gör resten i photoshop.

hoppas det kan vara till någon hjälp.

MVH/Dan Forsberg

glömde diat.

Hej igen, jag glömde tipsa om hur du gör för diascanning, orkar inga fler långa utlägg men besök svenska fotografers förbunds hemsida, på www.sfoto.se där kan du läsa mer.

Tack för svaren allihopa.

Mikael, jag menar skillnaden mellan hur bilden ser ut efter prescan+laborerande med kurvor och dyl och hur resultatet blir efter scanning.

Dan, bra tips! Jag tror färgprofilerna kan vara problemet. Man är ju lite ivrig och vill att allt ska fungera perfekt direkt.

mvh,Jan

profilera mera.

Ja, det är sannolikt så. Som med allt inom foto är även dessa en kompromiss mellan olika saker. ett enkelt sätt att göra en förinställning (ej profil) är att gå ut och fotografera gråkort (helst med svart och vit ruta oxå) i olika ljussituationer med diafilm, scanna, sätt svart, vit o gråpunkt samt justera gamma (använd adobe rgb i scannerprog.) spara inställningarna i scanner programmet och pröva om de fungerar, men kom ihåg att all info sparas i nikonscan, även att du t.ex. vänt bilden, upplösning, ice3 osv.

om jag vore du skulle jag spotta på fotoföretagen som vägrar oss amatörer och halvproffesionella användare en korrekt färgåtergivning, jag har tur som fått "personlig träning" av min grafiker där jag arbetat annars skulle jag fadda nada och DETTA mina vänner är av ren snikenhet från tivverkarnas sida, så svårt är det inte att tillhandahålla program och info på hemsida som förenklar arbetsflödet ordentligt och ger ett avsevärt bättre resultat.

Jan, om du fortsätter att ha problem skriv bara ett inlägg så svarar jag. jag har nämligen en likadan scanner och har stor erfarenhet av den.
mvh Dan Forsberg

Ja den där rubriken får man tydligen äta upp;-)

Det blir till att studera lite skanningstekniker, just nu drar och sliter man lite i reglagen och i slutändan blir det ju ok, men någon ordentlig koll vad jag håller på med har jag ju inte, som vanligt:)

Så det kanske blir ett och annat inlägg, då är det ju tacksamt att ha experthjälp, det är ju inte att spotta på;-)

Hälsningar, Jan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar