Annons

Snart smäller det!

Produkter
(logga in för att koppla)

Nickesvenfelt

Aktiv medlem
Hej, jag har i nuläget en sony a200.
Jag har (innan jag köpte a200) lånat en nikon D50 av en kompis.
Jag tycker att d50 tar mycket, MYCKET skarpare och bättre bilder en min a200.

Hur stor skillnad är de på d50 och a200?
(bryr mig inte om megapixlarna)

Bikdkvalitén?

Om det inte är något direkt fel på din kamera/objektiv så skulle jag tro att det är lite SBS "skit bakom spakarna" som vi så skämtsamt kallar det i branchen. :)

Det ska inte vara någon direkt märkbar skillnad på en D50 med kit mot en a200 med kit.
Testa bumpa upp skärpan om du nu plåtar jpg. Tror jag har läst att sonys jpg kommer ut lite soft som standard.

Blända ner till runt f/8 för max skärpa. (kitobjektiv)

Din Sony a200 är en nyare och mordenare och bättre kamera än Nikon D50!
Jag skulle tro din optik är dålig! Och din kompis Nikon optik är bättre!Vad har du för objektiv till din a200???????

Och hur fotar du med din kamera ?? kitoptik tror jag att ja minns du har..

men hur är kameran din justerad då du fotar.. samt vad är det för fel på bilderna...och vad fotar du då felen uppstår?

vad vill du få förbättrat??

Det duger inte att bara säga bildkvaliteten... vad är det för något av parametrarna som inte är som du vill ha dom?

Skarpheten handlar om bländaren samt att kitoptiken inte är den bästa just på skärpa.. Det är det trista med Sonys kitoptik. DVS att den är inte en tredjedel så bra som själva kamerorna är...men även kitoptiken kan ta suveräna bilder bara man använder den rätt...

men berätta mer noga samt med mindre generella utalanden som sveper rak över bara.. precisera mer exakt. Samt lägg in bilder så man kan se mer exakt vad du gjort och inte gjort då det blir dåligt i dina ögon sett...

visst är det skit bakom spakarna ;)

Hela grejen med detta "byte" är att ..
Om jag köper något dyrare objektiv nu så kanske det inte finns något att byta upp sig till när jag känner att kamerahuset begränsar mig...
All optik är svindyrt till sony...

Jag upplever att a200 brusar något mycket vid 800 (!)
Skärpan blir aldrig som "den ska"
Spelar ingen roll hur jag gör så får jag inte lika bra bildkvalité (skärpa, färg återgivning osv) som jag fick med d50. Han hade nog ingen bättre optik, 18-200 tror jag. För runt 1700 kr.

visst är det skit bakom spakarna ;)

Hela grejen med detta "byte" är att ..
Om jag köper något dyrare objektiv nu så kanske det inte finns något att byta upp sig till när jag känner att kamerahuset begränsar mig...
All optik är svindyrt till sony...

Jag upplever att a200 brusar något mycket vid 800 (!)
Skärpan blir aldrig som "den ska"
Spelar ingen roll hur jag gör så får jag inte lika bra bildkvalité (skärpa, färg återgivning osv) som jag fick med d50. Han hade nog ingen bättre optik, 18-200 tror jag. För runt 1700 kr.

lämna sony innan det är försent och du har köpt in dig så mycket att du inte tar dig därifrån...:)

Jag tycker också du bör byta kameramärke då du absolut vill ha en kamera som gör bilden av sig själv direkt utan du lär dig använda kameran... Sonykamrorna är för avanserade för dig därmed även i sina enklaste utföranden..
Därför att dom måste du lära dig lite mer än enbart sikta o tryck för det skall bli bra....Samt dom agerar såsom semikameror på så sätt att dom är byggda för mer sktiva användare som i alla fall ställer in kamerorna vartefter den bild man eftersöker..Även då på Jpeg läget.. Vilket skiljer sig tydligen mot den Nikon som du gillade.

Om du bara läser manualen så inser / ser du att varje funktion har en förklaring. Och varje förklaring ingår i att du måste/bör styra kameran aktivare även så om du använder förvalen kameran har.... Du måste sätta dig in i dom "kvalitativa" inställningarna och justera in så kameran gör bilderna till det du vill..och du bör även behandla dom sedan i bildprogram lite för framkalla dom..

Så jag råder dig också att byta till nått märke som har mer kompaktkamerastuk än Sony har ..För helt klart utifrån dina texter jag läst så är du helt fel ute då du valt ett märke som är byggt som sagt även i den enklaste startkameran mer som en riktig kamera..och inte som en kompaktkamera..

Mvh
Tobbe.

Hej, jag har i nuläget en sony a200.
Jag har (innan jag köpte a200) lånat en nikon D50 av en kompis.
Jag tycker att d50 tar mycket, MYCKET skarpare och bättre bilder en min a200.

Hur stor skillnad är de på d50 och a200?
(bryr mig inte om megapixlarna)

Bikdkvalitén?

Kul fråga, lite som att säga att jag lånde en scania lastbil och den lastade mycet bättre än min Ford Ka, är det stor skillnad på en Scania och en Ka?

Om du redan vet att D50 är bättre så bara byt då!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar