ANNONS
Annons

Snacka om koll på (D)SLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Norrland_74

Aktiv medlem
En artikel från di.se som handlar när årets digitalkameror åtsågs. Tror icke riktigt skribenten har så stor koll på skillnaden mellan en digital spegelreflexkamera och en vanlig digitalkamera.

[...]
Fotnot: SLR står för Single Lens Reflex. Denna kameratyp möjliggör för fotografen att i förväg se hur bilden kommer att bli när den tas. Användaren kan således justera skärpa, ljus och dylikt efter tycke och smak innan exponering.
[...]

Länk till artikeln:
http://di.se/Scripts/Main/ReadMe.asp?stat=0&ID=2004\06\03\108313

Eller har jag missat nåt ??=)

Christoffer har nog inte missat något. En (D)SLR ger inte möjlighet att se hur den färdigexponerade bilden ser ut. Det klarar dock vissa kompakter typ Minolta A1 och andra som saknar spegel.

modellbilder.se skrev:
hehe..

SLR: har ni provat att titta i sökaren någon gång???

Enligt ids förklaring och ditt tillägg så skulle man kunna kalla en digital med EVF för en SLR

/josef - som tycker att ids förklaring var lite konstig

Hela fotnoten hadlade ju om spegelreflexkameror och i artikel ovan diskuterades D70 och 300D.

För bövlen: Inte har de några Elektroniska sökare!

Norrland_74 skrev:
Hela fotnoten hadlade ju om spegelreflexkameror och i artikel ovan diskuterades D70 och 300D.

För mig är det solklart. Självklart fattar jag att det är sökaren de menar. Men Ids förklaring av SLR var väl lite luddig, vilket du också menade om jag förstod dig rätt. Och det var därför jag först svarade.

Men nu skall jag hålla mig undan, så det inte blir fler missförstånd :)

<i>Användaren kan således justera skärpa </i>

(titta i sökaren och se vart skärpan ligger),

<i>ljus och dylikt efter tycke och smak innan exponering.</i>

(titta på exponeringsmätaren i sökarens fönster, och se vilken exponering du vill ha)

Min tolkning av detta citat

Min tolkning är att DI menar att man ser det färdiga resultatet i sökaren. Visserligen ser man vad kameran ser men det säger inget om slutresultatet, möjligen då utsnittet.

/Johan

modellbilder.se skrev:
<i>Användaren kan således justera skärpa </i>

(titta i sökaren och se vart skärpan ligger),

<i>ljus och dylikt efter tycke och smak innan exponering.</i>

(titta på exponeringsmätaren i sökarens fönster, och se vilken exponering du vill ha)

Min tolkning av detta citat
'

Med den tolkningen skulle ju även Dimage A1 bli en DSLR ;)

Senast ändrad:
Varför det? Det är väl bra om fotografi tas upp i andra tidningar än fototidningarna?

Hårklyverier tycker jag.

Norrland_74 skrev:

humpti dumpti... tänk den dagen de äntligen får såna... bra såna... då jäsingen kan även ägare till DSL kameror utnyttja tekniken (R:et försvinner nog då...)

Nya numret av Illustrerad Vetenskap lottar för övrigt ut Canons senaste toppmodell! Vinnaren får en kamera som är nästan lika bra som den som kom för fyra år sen eller nåt... de vinner en PowerShot S1 IS...

en modell som Canon hade en motsvarighet till i sitt program för längesen men då hette den Pro 90is var lite fulare men hade anslutning för extern blixt... nåja det är inte lätt att hålla koll på allt ;-)

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto