Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt systempaket

Produkter
(logga in för att koppla)

findroos

Aktiv medlem
Hej

Jag är en nybörjare i den stora fotovärlden som har tröttnat på min lilla kompaktkamera som ständigt går emot min vilja i t.ex. slutartid som den sätter på 1/30 eller 1/15 som leder till ett ända sudd.
Jag söker en robust systemkamera som har bra AF och seriebildtagning är också rätt viktigt.Video och filming bryr jag mig inte om så det är helt neutralt.Jag fotar sport,djur,makro och lite produkter så det är ganska mångsidigt.Kamerorna jag tänkt på är nikons D300 och canons 40D/50D,nikons är bäst av de här tre enligt mig.Jag vill då inte ha någon 600D eller
D3100 som är i samma prisklass.
Som objektiv har jag tänkt en kortare zoom eller fast 35mm/50mm och en 70-200mm,kanske nått makro om budgeten tillåter.
Jag söker då mest i begagnade marknaden i Finland och har hittils hittat en D300 för jämt
5000 kr. som jag tycker låter bra.Tycker ni jag borde ta D300:an och sedan ha ungefär 5000 till att spendera på optik?

Det blev aningen långt men jag hoppas på goda svar.

5000:- för en D300 är ett bra pris, de brukar ligga närmre 6000:-. Så det är klart godkänt. Då kvarstår 5000:-. Det skulle räcka till en beg Tamron 70-200/2,8 eller beg Sigma 70-200/2,8 HSM (inte OS varianten dock). En 50/1,8 AF-D beg bör rimligen inte kosta mer än max 800:- då nypriset är 1000:- (skulle nog köpa nytt då man sparar så lite på beg med denna glugg). En 35/1,8 får du dock betala över 1000:- för så budgeten totalt spräcks lite. Skall du inte ha någon vidvinkel för 35mm på en Dx kanera blir ju en normal.

5000:- för en D300 är ett bra pris, de brukar ligga närmre 6000:-. Så det är klart godkänt. Då kvarstår 5000:-. Det skulle räcka till en beg Tamron 70-200/2,8 eller beg Sigma 70-200/2,8 HSM (inte OS varianten dock). En 50/1,8 AF-D beg bör rimligen inte kosta mer än max 800:- då nypriset är 1000:- (skulle nog köpa nytt då man sparar så lite på beg med denna glugg). En 35/1,8 får du dock betala över 1000:- för så budgeten totalt spräcks lite. Skall du inte ha någon vidvinkel för 35mm på en Dx kanera blir ju en normal.

Jag har faktiskt hittat en Tamron sp af 70-200mm 2.8 ld di IF för 4100 kr,då skulle jag få en 50mm till.Jag har hört lite dåliga saker om tamrons autofocus, vet du om det är nån sanning i det?

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto