ANNONS
Annons

Snabbt minneskort till 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Rommel

Avslutat medlemskap
Hej,
någon som har ett bra alternativt till Sandisk snabba minneskort?
Ex någon med erfarenhet med Transcend 400X (60 MB/s) eller 600X i kombination med 7D?

Har 2 typer av minnerkort idag, Sandisk Extreme III (20 MB/s) 2 GB och Ultra II (15 MB/s) 8 GB.

Jag klockade dessa med 8 bilder/s i RAW tills den ströp hastigheten och väntade tills den slutat skriva till kortet.

Sandisk Extreme III: 25s
Sandisk Ultra II: 30 s

Det är alltså så lång tid innan kameran når sin fulla kapacitet. Jag behöver ibland hastigheten utan att kameran tar en 1 b/s (gör dein ibland). Och jag vill INTE ha kommentarer att köra i JPG. Det fattar jag också vilket inneburit att jag kört på det.

Iaf är Transcend ett bra märke och håller de måttet med sin specs? För isåfall kan kameran komma till sin fulla rätt igen efter enbart 8 s. Det kan jag leva med. Iaf så kommer hastigheten endast sjunka till 3 b/s och inte lägre.

Någon kommentar eller andra förslag på kort? Transcend 400X 32 GB kostar enbart 1100 kr inkl frakt.

/Stefan

Men...... jag ville ha andra alternativ till SVINDYRA Sandisk. jag vet att de är bra o pålitliga, men dock dyra.

Den du länkade till e ju knappast snabb haha. Du kan ju inte jämföra det med den sandisk du länkade till. Då borde du länka till http://www.amentio.se/PartDetail.aspx?q=p:2533440;c:36126;r:prisjakt

som har ca samma spec men till halva priset.

Dock vet jag inte om de infriar hastigheten eller hur jämn byggkvalité de har och isåfall hur bra kvalité är Transcend.

Får väl köpa och se. Nu ska man bara välja om man vill lägga alla äggen i en korg eller separera dom...... Blir nog 16 istället för 32 GB.

/Stefan

Funderar själv på att komplettera med ett annat CF kort från mitt Extreme 3 8 Gb. Jag antar att i det länkade testet så är det extreme som var före extreme 2 som jämföres med. För det nya extreme ska ju ha hastigheter upp till 60 Mb/s Läs /skriv dvs snabbare än extreme 4 !

Cyberphoto har bra pris på 16GB extreme nu. Funderar även på A-Data 533X
80Mb/s läs 50Mb/s skriv ,dubbla kapaciteten (32Gb) och halva priset.
Fast det har arbetstemperatur från 0 celcius sandisk -25 celcius.

Jag vet inte hur kallt det kan bli inne i kamerahuset men priset är onekligen till A-Data:s fördel.

A-Data :s betydligt dyrare Pro-serie matchar dock på pappret sandisk extreme /pro.

Funderar själv på att komplettera med ett annat CF kort från mitt Extreme 3 8 Gb. Jag antar att i det länkade testet så är det extreme som var före extreme 2 som jämföres med. För det nya extreme ska ju ha hastigheter upp till 60 Mb/s Läs /skriv dvs snabbare än extreme 4 !
Nej, det är det nya Extreme som Galbraith testat, dvs efterträdaren till Extreme 4 -- och det är ju snabbare än Ex4. Men som du ser i testet finns det inget kort som i praktiken når upp i 60 MB/s i en kamera. Däremot finns det ju kortläsare som ger över 60 MB/s med nya Extreme.

Nej, det är det nya Extreme som Galbraith testat, dvs efterträdaren till Extreme 4 -- och det är ju snabbare än Ex4. Men som du ser i testet finns det inget kort som i praktiken når upp i 60 MB/s i en kamera. Däremot finns det ju kortläsare som ger över 60 MB/s med nya Extreme.

Ja, jag såg visst fel vid en närmare koll på tabellen, Tack för påpekandet !.

Ser även att den av tillverkaren angivna hastigheten varierar, snabbare kan vara långsammare. Inte lätt att veta vad man får då det även tycks variera mellan olika kamerafabrikat.

Läste att A-Data verkade inte ha fått bra omdömen, dataförluster och mkt slöare än angiven hastighet.

Transcend verkade ju dock snabbare än Sandisk enligt testet på Galbraith och kollar man på prisjakt ligger det från strax över tusingen (16 Gb). Finns det någon som har erfarenhet av Transcends CF kort - rent kvalitetsmässigt alltså ?

Transcend verkade ju dock snabbare än Sandisk enligt testet på Galbraith och kollar man på prisjakt ligger det från strax över tusingen (16 Gb). Finns det någon som har erfarenhet av Transcends CF kort - rent kvalitetsmässigt alltså ?
Ja, Transcend är lite snabbare än Sandisk Extreme -- men också lite dyrare. Några kvalitetsproblem tror jag inte de har.

Vad menar du, 7D är ju testad där.

Såg att direktlänken var 7D med. Dock inte i hans databas. Tack, Enligt testet verkar det som att 7D inte klarar av mer än ca 45 MB/s. Då räcker att jag köper en 400X. är ju hälften så dyr. Det är hastigheten i kameran som för mig är viktig. Inte till datorn.

Tack. Nu får man bara hoppas att byggkvalitén och livslängden är lka bra som sandisk.

/Stefan

Enligt testet verkar det som att 7D inte klarar av mer än ca 45 MB/s. Då räcker att jag köper en 400X. är ju hälften så dyr.
Nja, i testet är ju Transcends 16gig 600x-kort ungefär lika snabbt som Sandisks 400x-kort (och kostar ungefär lika mycket). Man kan nog förutsätta att Transcends 400x-kort är en bit långsammare än dessa.

Att kameran klarar en bit mer än mer än 45 MB/s med rätt kort syns ju i tabellen.

j-vlar så snabbt kortet är.

432 MB tar så här många sekunder innan 7D är redo att för full styrka.
ISO3200 på statisk motiv för att få stora RAW filer på 27MB. Klockad från serietagnings början 16 kort (full buffert) tills allt var skrivet till kortet.

Sandisk Ultra II 15MB/s = 32 s
Sandisk Extreme III 30 MB/s = 29 s
Sandisk Extreme UDMA6 = 10 s

Dvs jag kan nästan ta RAW bilder utan uppehåll i sträck med full hastighet. Blir skitbra detta för kommande uppdrag.

Även om det inte kommer att användas ofta så är det till hands när jag väl behöver den och det har funnit tillfällen ;). Tror knappt att 90 MB/s (Pro versionen) kan göra mkt större skillnad. Iaf sett till prisbilden.

Rekommenderas. Det är billigt! 1200 kr inkl frakt där jag köpt den. Ser nu att man kan få den ännu billigare.

/Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar