Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbt minneskort (SD)?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bysen

Medlem
Hej.
När jag tar max antal bilder i sekvens (RAW) på min 60D så blir det lite för lång bufferttid för min smak. Fotar mycket hundsport och ibland så missar jag nästa moment pga väntetiden.

Har ett sånt här minneskort för tillfället
http://www.netonnet.se/art/foto/min...ort-sd/transcend-sdhc32gbclass10/146471.3322/
(Transcend, Klass 10, 20MB/s)

Lindrar jag problemet med ett snabbare kort?
http://www.netonnet.se/art/foto/min...d/transcend-sdhc32gbclass10uhs-i/176255.3322/
(Transcend, Klass 10, 85MB/s)

Om så är fallet, vinner jag något på att uppgradera till detta kort istället?
http://www.netonnet.se/art/foto/min.../sandisk-extremeprosdhc32gbuhs-i/167935.3322/
(Sandisk, Klass 10, 90MB/s)

Inser givetvis att man kanske inte kommer upp i dessa hastigheter i praktiken men det intressanta är om man löser problemet med bufferttiden och ifall det är värt att betala nästan det dubbla för Sandiskminnet i så fall.

Tack på förhand ;-)
 
Jag tror att skillnaden mellan de två senaste är omöjlig att märka på din kamera.

Däremot kan jag tipsa om att kika på tex Amazon.de för minneskort. Jag fick i princip två minneskort till priset av ett då jag skulle ha ett CF och ett SD. Jag vet inte varför de är så dyra i sverige.
 
Nu ska det väl inte spela så stor roll när du skjuter i RAW, men något jag fick tipset om som fungerade bra var att stänga av all behandling i kameran. Ta bort att kameran ska kompensera för vinjettering och CA och alla andra finesser som finns. Så jag fick min (650D) att leva upp till sina 5 bilder per sek. Nu borde ju RAW gå runt dessa problem, men kan vara värt att kolla upp ändå :)

Annars är det ju JPEG som gäller, gärna i sämre kvalité. Jag får som sagt 5 bilder per sek i ca 4 sekunder, totalt ca 20 bilder innan det tar stopp. Att öka komprimeringen (L fast låg) eller gå till en mindre storlek (M, hög) ger mig en obegränsad buffert. Eller ja, manualen säger väl 3000 bilder eller så, men då tror jag nästan att motivet passerat :p
 
Jag har också svårt att tro att skillnaden mellan de snabbare korten är märkbar. Tack för tipset om Amazon, skall kolla runt lite.

Jag fortsätter nog med RAW, tycker det är oerhört smidigt när man vill göra mer än basinställningar. Men det var bra tips ändå om man skulle ändra sig.

Skulle helst vilja vara bergsäker på att ett snabbare kort löser problemet bara, finns ju annat att lägga pengar på och kortet jag har räcker till utrymmesmässigt.
 
Det du kan göra är att kolla manualen. Där kommer det stå ett värde för max antal bilder i en serie, min kamera klarar t ex 22 bilder i bästa jpeg eller 6 i raw. Så länge mitt SD-kort fixar detta, behöver jag inget snabbare. Men säg att jag får ut 15 bilder i jpeg och 3 i raw, ja då är det nog kortet som begränsar :)
 
Den klarar av 15-16 bilder i serie i RAW som är max antal angivet i manualen.
"Problemet" är bufferttiden innan jag kan ta nästa omgång bilder ;-)
 
Begränsningen (och det som du egentligen eftersöker) är vad den maximala interna överföringshastigeten inuti kameran är - ett snabbare minneskort än så behövs således inte (men det ska nämnas att hastigheten varierar beroende på minneskort och kameror).

I en äldre tråd gjorde jag ett par enkla experiement med mina CF-minneskort (Transcend 32 GB x133) där Transcend utlovar 35 MB/s i skrivhastighet för dessa. Gjorda några halvt vetenskapliga tester och kunde mäta upp runt 34 MB/s i faktisk skrivhastighet.

Enligt uppgifter från andra sidor så klarar 7D skrivhastigheter på runt 60-70 MB/s, så jag skulle alltså vinna på ett lite snabbare minneskort. Men nu har 7D (med ny firmware) redan en buffert på 23 RAW-filer så det är väldigt sällan jag blir "stoppad" av kameran under racingfotografering.


Som en referens kan nämnas att 40D enligt uppgifter från andra websidor har en maximal intern överföringshastighet på runt 11 MB/s, så att köpa ultrasnabba minneskort till denna kameran vinner man ingenting på - flaskhalsen ligger alltså i kameran.


För just 60D har jag tyvärr inte sett några siffror om vad själva kameran kan överföra. Trascend själva uppger 17 MB/s som skrivhastighet på det minneskortet du har i nuläget.



@Bysen : Hur lång tid tar det idag för din kamera och minneskort att rensa bufferten (dvs man ställer den i RAW, smattrar på tills bufferten är full och sedan mäter man hur lång tid det tar innan aktivitetslampan slocknar).

Säg att det tar 20 sekunder och varje RAW-bild är ungefär 31.5 MB/s och din buffert är 15 RAW-bilder - blir i grova slängar runt 23-24 MB/s i överföringshastighet.

Jag skulle gissa på att din bufferttömning skulle gå snabbare med ett snabbare minneskort, men frågan är hur mycket? Det beror såklart av den interna begränsningen i kameran- är det 30, 40 eller 50 MB/s? Eller ännu högre?
 
Har googlat mig blå i ansiktet och hittat siffran 28 MB/s som intern begränsning.
Kan dock inte veta med säkerhet om det stämmer.

Klockade lite tider och fick medel på 28 sekunder innan lampan slocknar.
Mina RAW-filer är ca 24mb så det ger runt 13 MB/s (?) Eller räknade jag fel?
 
Nej, runt 13 MB/s verkar stämma bra. Är ju ingen direkt exakt mätmetod, men det ger en bra fingervisning om vad den faktiska skrivhastigheten är för sin kamera+minneskorts-kombination.

Enligt andra websidor (som du nog redan hittat) så säger Canon att 60D inte kan dra nytta av den utökade prestandan i UHS-I minneskort. Detta går även att hitta på Canon's hemsida.

Så just UHS-I featuren på minneskort bör således inte vara meingsfullt i en 60D. Och vad jag förstår så innebär det att man i princip inte kan komma högre än runt 20 MB/s med SD-kort. Vill man högre måste man helt enkelt använda sig av UHS-I teknologin (vilket både kamea och minneskort måste stödja såklart).
 
Det känns som att vinsten med ett snabbare minneskort skulle bli ganska marginell just i det här fallet.
Tror jag avvaktar med köp. Vem vet, man kanske springer på någon annan fotodåre som har ett
sånt kort så man kan testa.

Hade jag behövt mera utrymme hade jag köpt ett snabbt oavsett men nu tycker jag att
mina 32Gb räcker och blir över.

Tack så mycket för dina svar Henrik!
(och ni andra också givetvis) :)
 
Man kan lägga till detta betänkande med, även om kameran är lite seg så är inte datorn det. Så ett snabbare kort kommer kanske inte göra kameran piggare, men det kommer göra det snabbare att föra över till datorn (om du använder extern kortläsare). Några sekunder hit och dit blir rätt mycket på 10 år ;)
 
Bra påpekande av Snapphane, kan tänka mig att yrkesfotografer uppskattar snabbare avlastning till datorn. Men även här gäller det att alla delar i kedjan är anpassade för höga hastigheter (minneskortsläsare och även dess interface - en snabb USB3 minneskortsläsare tillsammans med en dator som har USB3 är ett exempel på en kombination som ger korta överföringstider).

Fast i mitt fall med 7D så kommer en minneskortsuppgradering att kosta runt 4500 SEK - så det får bli en kopp kaffe under tiden bilderna överförs även i framtiden :)



Skulle dock vara intressant om det fanns någon 60D ägare med erfarenhet av snabbare minneskort och om det blev någon större skillnad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.