Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbplatta till Novoflex MagicBall

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag har just inhandlat kulleden Novoflex MagicBall som jag tyckte verkade vara en mycket bra och finurlig lösning. Och det var den. Men den har ett gigantiskt problem, nämligen att man måste skruva fast kameran direkt i kulleden istället för att använda snabbplatta.
Det är inte själva proceduren att skruva fast kameran som är problemet, utan att man helt enkelt inte orkar skruva tillräckligt hårt med handkraft. Jag använder lite olika kameror och den största; Pentax 67II, går omöjligen att få att sitta tillräckligt hårt för att inte glida kring fästskruvens axel. Detta känns väldigt uselt eftersom kulan i sig är mer än tillräckligt kraftig.

Den enda lösning jag kan komma på är att montera ett fäste med snabbplatta. Antagligen får jag borra fästhål och göra gängor i godset, men det är inga större problem.
Men, det finns en stor hake. Med snabbplatta kan man oftast inte montera kameran på vilken ledd man vill, och eftersom kulan bara kan luta 90 grader i ena riktningen så får man välja mellan möjligheten att peka kameran nedåt (om man vill fota något på marken) eller att kunna få porträttläge. Helt oacceptabelt i min mening.

Det finns dock även lösningar på detta, om än inte så billiga. RRS har dels en panoramagrunka för snabbplattor, samt även snabbplattor som går att sätta åt två håll. Men då är de såpass små att jag inte riktigt vet om de lämpar sig för Pentaxen.

Har ni några förslag på lösning? Det känns surt att behöva sälja kulleden för att de missat en så vital del av konstruktionen, när resten funkar perfekt.

Scandinavian Photo säljer ju en snabbplatta till Novoflex-kullederna som kostar kr 1.295,-

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8085448

Kolla under tillbehör!
Aha, den har jag sett på Novoflex egen hemsida. Men den ser inte ut att vara vridbar, och då går den bort tyvärr. Dessutom har Scandinavianphoto den inte i lager, så då kan jag lika gärna köpa från utlandet.

Detta är vad jag kikat på annars; antingen denna tillsammans med kameraspecifika plattor:
http://reallyrightstuff.com/Product...&eq=PCL-001&desc=PCL-1:-Panning-Clamp&key=ait

Eller denna tillsammans med plattor som kan monteras på vilken ledd som helst:
http://reallyrightstuff.com/Product...&desc=B2-40-LR-clamp-with-1/4-20-screw&key=it
http://reallyrightstuff.com/Product...=0&eq=B9-002&desc=B9:-For-Fugi-GS645S&key=ait

Haken med den sistnämna är att plattan inte passar till Pentax 67II (men det går säkert att fila bort den uppstickande kanten). En specifik platta till den kameran går istället då bara att montera åt ena hållet.

Jag finner det helt obegripligt hur i stort sett alla höjer denna kulled till skyarna, med den extremt bristfälliga fastsättningen. Fotar folk aldrig i höjdformat? :-/

Ring och ta ett snack med Hans Olsson som gör optipod han är riktigt bra att både snacka med och handla av. Han har säkert förslag på vettiga lösningar.
http://www.optipod.se/
Jag har sett sidan, men eftersom "webshop" bara är en tom sida så känns det sådär måste jag säga.

Tips: stabil.nu

Hej,

då jag köpte mitt stabil-stativ med Novoflex MagicBall så diskuterade jag lite med de på stabil.nu om snabbplatta eller ej. Med andra ord är jag rätt säker på att de har en snabbplatta som passar den magiska bollen (Se övrigt på deras hemsida).

Jag köpte inte snabbplattan, men jag tycker att Pentax 67II sitter rätt stabilt på MagicBall. Enda gången jag haft _lite_ problem är då jag vinklat ner den med 300mm-objektiv på, men det objektivet är ju å andra sidan rätt groteskt stort.

Lycka till!

/Micke

Hej,

då jag köpte mitt stabil-stativ med Novoflex MagicBall så diskuterade jag lite med de på stabil.nu om snabbplatta eller ej. Med andra ord är jag rätt säker på att de har en snabbplatta som passar den magiska bollen (Se övrigt på deras hemsida).
Som sagt så är det inte snabbplatta i sig som är problem att hitta; det finns mängder av lösningar för detta som passar direkt eller kan moddas. Men att lyckas få till något som gör att man BÅDE kan använda kameran för stående bilder och dessutom har möjlighet att peka objektivet rakt nedåt, verkar bli rätt dyrt.

Jag köpte inte snabbplattan, men jag tycker att Pentax 67II sitter rätt stabilt på MagicBall. Enda gången jag haft _lite_ problem är då jag vinklat ner den med 300mm-objektiv på, men det objektivet är ju å andra sidan rätt groteskt stort.
Tar du bilder i höjdformat då? Det är bara då det är ett problem nämligen. Inte ens min Leica M8 vill sitta ordentligt, men den är å andra sidan väldigt blank undertill.

Martin, hemsidan säger inte så mycket. Det gör däremot Hans Olsson om du ringer honom, han är mycket kompetent och serviceinriktad. Dessutom är han säkert beredd att föreslå lösningar utan något krav på att du skall köpa av just honom.

Som sagt så är det inte snabbplatta i sig som är problem att hitta; det finns mängder av lösningar för detta som passar direkt eller kan moddas. Men att lyckas få till något som gör att man BÅDE kan använda kameran för stående bilder och dessutom har möjlighet att peka objektivet rakt nedåt, verkar bli rätt dyrt.

Ah, jag läste nog inte tillräckligt ordentligt.

Tar du bilder i höjdformat då? Det är bara då det är ett problem nämligen. Inte ens min Leica M8 vill sitta ordentligt, men den är å andra sidan väldigt blank undertill.

När jag skrev att jag hade problem då jag vinklade ner den med 300mm-objektiv så menade jag höjdformat. Det var ett tag sedan sist, och jag minns att den gärna ville vridas lite, men om jag skruvade åt ordentligt så gick det att få den någolunda stabil så att det gick att knäppa i varje fall.

Problemet jag har med stabil-stativ och magicball är annars att kameran tar i lite i stativbenet om inte stativet är i princip vertikalt, och som du säkert förstår så blir det mindre stabilt då. Jag funderar på att sätta någon slags "kloss" på plattan mellan stativet och stativfästet, men jag är lite orolig att stabiliteten skall försämras då...

Martin, hemsidan säger inte så mycket. Det gör däremot Hans Olsson om du ringer honom, han är mycket kompetent och serviceinriktad. Dessutom är han säkert beredd att föreslå lösningar utan något krav på att du skall köpa av just honom.
Jag är verkligen ingen "telefonmänniska" och tar helst reda på allt själv om det går, innan jag vänder mig till den som säljer;-) Frågan är om hans grunkor är bättre än RSS, för jag har svårt att tänka mig att priset blir lägre på något som är från en svensk firma.

Skulle en vinkelskena fungera?
Ja, men det ironiska är att det bara skulle behövas på Pentaxen (eftersom de andra kamerorna är mycket lätta), och en sådan skulle väga bly och vara helt gigantisk. Lagom lockande att permanent monterat på kameran, då jag faktiskt fotar mest handhållet även med den.

I vilket fall skulle denna vinkelskena kräva ett snabbfäste, och gärna då ett som är standardiserat såsom Arca Swiss (RRS, med flera).

När jag skrev att jag hade problem då jag vinklade ner den med 300mm-objektiv så menade jag höjdformat. Det var ett tag sedan sist, och jag minns att den gärna ville vridas lite, men om jag skruvade åt ordentligt så gick det att få den någolunda stabil så att det gick att knäppa i varje fall.
"Någorlunda stabilt" känns inte riktigt vettigt på ett såpass fint stativhuvud:-/ Då kan jag lika gärna återgå till min relativt ruttna Benro-kulled av traditionell typ, som dessutom är mycket lättare. Den brister egentligen bara i byggkvalitet och känsla men duger annars gott.

Problemet jag har med stabil-stativ och magicball är annars att kameran tar i lite i stativbenet om inte stativet är i princip vertikalt, och som du säkert förstår så blir det mindre stabilt då. Jag funderar på att sätta någon slags "kloss" på plattan mellan stativet och stativfästet, men jag är lite orolig att stabiliteten skall försämras då...
Mitt stativ är såpass litet att det inte är ett problem, då benfästena knappt sticker ut från "mittkroppen" av stativet där mittpelarfästet sitter. Egentligen är den magiska bollen extremt överdimensionerad, men hellre det än tvärtom:)

Han säljer RRS med sina egna plattor, jag köpte av honom. Min erfarenhet är att hans grejer håller mycket hög klass och dessutom gör han prylar precis som man vill ha dem om man vill. Hur som helst, du har ju själv tillgång till och kunskap att hantera de verktyg som kan behövas, så kanske det är lika bra att du testar att göra något själv. Jag vet att han har vinkelfästen däremot.

Han säljer RRS med sina egna plattor, jag köpte av honom. Min erfarenhet är att hans grejer håller mycket hög klass och dessutom gör han prylar precis som man vill ha dem om man vill. Hur som helst, du har ju själv tillgång till och kunskap att hantera de verktyg som kan behövas, så kanske det är lika bra att du testar att göra något själv. Jag vet att han har vinkelfästen däremot.
Att göra sina egna grunkor är i det här fallet över min förmåga. För att inte tala om att det skulle ta så mycket tid att det helt enkelt inte är lönt att försöka. Det krävs en bra CNC-fräs om det ska bli bra, tror jag.
Däremot skulle jag raskt borra ordentliga fästen i den magiska kulan oavsett vad jag köper till den, för att skruva fast en snabbplatteanordning med samma ruttna skruv som nu håller kameran gör ju inte saken ett dugg bättre:))

Men om han nu säljer RRS-prylar, är det någon vits att köpa från honom istället för direkt från RRS? De har ju faktiskt rätt skapliga priser sett till vad man verkar få.
Jag har fortfarande inte riktigt listat ut hur en optimal lösning skulle se ut, men det lutar åt att använda vändbara plattor för småkamerorna och en fet jäkla skena till Pentaxen. Eller så får jag stå ut med att behöva bygga om stativet en smula just när jag vill ta bilder på höjden med den. Benrostativet har lutbar mittpelare nämligen, även om det kräver lite bökande.

Ah, jag läste nog inte tillräckligt ordentligt.

Finns en förlängning till stabil just för det här problemet, inte Maktens problem då alltså utan förlängningen:
http://www.stabil.nu/5.html

Den är ju inte ens dyr :)

Markins skor & kameraplatta går ihop på alla ledder så att säga. Finns lite olika plattor så det gäller att köpa rätt.

Den är ju inte billig direkt dock, sedan blir väl kombinationen inte direkt vacker heller :)

Just nu lutar det åt att sälja kulan och köpa en RRS BH-40 istället. Det blir billigare och den är mer lagom i storlek. Den magiska är till salu för 1600:- om nån är intresserad.

Just nu lutar det åt att sälja kulan och köpa en RRS BH-40 istället. Det blir billigare och den är mer lagom i storlek. Den magiska är till salu för 1600:- om nån är intresserad.

Nice, den fanns med på min "short list" när jag köpte mitt stativ. Nu blev det Markins Q10 för mig i stället.
(Jag valde faktiskt bort magiska kula pga av att den inte hade snabbfäste.)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar