Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbplatta och snabbfäste

Produkter
(logga in för att koppla)

Brav

Aktiv medlem
Vilken produkt skulle ni rekommendera med tanke på säkerheten så att inte plattan råkar lossna från fästet.Tittade på Gitzos:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=720071 där det finns en skruv som låser. Jag tycker det verkar lite osäkert med enbart en "spännarm" som Manfrotto har. Har för mig att jag sett någon platta med dubbla fastsättningar, men kommer inte ihåg märket. Kanske är jag orolig i nödan. Vad säger ni?
/Tommy

Såg nu att det faktiskt är Gitzo som har en extra spärr. Finns det något mera prisvärt men lika säkert alternativ?
/Tommy

Manfrottos snabbfästen har också en spärr, i alla fall alla modeller jag har sett. Det är på de flesta modeller en liten spak av mässing som sitter undertill. Den låser spännarmen så att den inte kan öppnas oavsiktligt.

Japp, jag kör med manfrottos 168-huvud...och den kommer inte lossna från stativet i första taget...det är som sagt dubbel säkerhet på den...

Däremot, har man en tung kamera så finns det en liten risk att kameran vrider sig runt skruven på snabbplattan...kanske inte så att den lossnar helt - men ändå...

Men bortsett från det så är det helt lugnt med Manfrotto's prylar...

Har gått med men gamla F801s med 70-300m's påmonterat, upphängt på stativ i kamerans gänga under bl.a. fjällvandring utan att ens varit närheten av att tappa den...har gjort likadan saker med min gamla D100 med batterigrepp och samma lins...och senare även med min D300 med samma lins och t.o.m. med min SB9000 monterad dessutom...

Det jag skulle överväga är att köpa en Arca Swiss platta. Då kan du köra en mängd fabrikat på kulhuvud, gimbals etc. En som säljer dessa plattor är Wimberley, men det finns även många andra fabrikat som tillverkar dem. Se: http://tripodhead.com/för exempel på plattor. Tillverkare av kulhuvud som passar till är Really Right Stuff, Arca Swiss, Kirk, Archatech m.fl.

Gitzos huvud har inte fått världsbäst omdöme heller vad jag förstått.

mvh,
Edvard

Den där Gitzo-grejen verkar vara lite jobbig att sätta fast kameran/snabbfästet i. Ser ut som om man måste passa in den från sidan och föra in i de där skårorna. Det skulle jag aldrig orka med. :)
Manfrottos öppnar man bara spärren, sätter ner kameran, trycker lite framåt, släpper spärren och så sitter den där. Åtminstone i min modell som i är typ (med samma kameraplatta) http://www.cyberphoto.se/?info.php?article=700225

En nyare version av min 168'a...
Ser att de slutat med korken - bra !!!
Jag hade inte misstyckt lobellerna på mitt stativ heller...

Det huvudet verkar vara ett riktigt bra köp...

Tack för alla era svar.
MagnusBerg:
Sitter snabbplattan bra i kameran? Dvs, är den nog trög mot kameran så att kameran med objektiv inte gängar upp sig i "högbildsläge"?
/Tommy

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto