Annons

Snabbmaskläge i Photoshop Elements

Produkter
(logga in för att koppla)

Maxell

Aktiv medlem
I Photoshop 5.0 LE finns något som heter "snabbmaskläge". Jag försöker hitta motsvarande funktion i Photoshop Elements men jag kan inte finna det. Finns det? Vad är den engelska benämningen på "snabbmaskläge"?

/Mats

"Quick mask mode". Ingen aning om det finns i Elements, men kolla på de två knapparna rätt långt ner på verktygspaletten.

Tack för snabbt svar.
Jag har letat efter knappar och "quick mask mode" men hittar inget. Kan ju tyda på att det inte finns i PS Elements.

Kan kanske vara så. Så här ser knappen ut i den ickeelementära Photoshopen i alla fall (den till höger).

Bilagor

• untitled-1.gif
    untitled-1.gif
    1.4 KB · Visningar: 456
Jodå, dom har jag även i min limiterad edition av PS. Men som sagt, i den elementära saknas dom, där är paletten tom.

Jag sitter och har lite tråkigt, så jag tänkte ta itu med att lära mig programmet lite mer grundläggande. Det första jag ville göra var att frilägga ett objekt i en bild. Det är väl där som snabbmasken kommer in i bilden. Finns det några alternativa arbetssätt att göra detta på ett enkelt sätt i PS Elements?

Finns inte verktyget Extract i elements? Det är ett suveränt enkelt verktyg för friläggning. Kolla under Image-menyn eller eventuellt under Filter-menyn.

Maxell skrev:
Finns det några alternativa arbetssätt att göra detta på ett enkelt sätt i PS Elements?
Går det inte lika bra med vanlig mask? Jag missade länge finessen med mask i Photoshop. Nu använder jag vanlig mask flitigt men har fortfarande inte hajat vad snabbmask är för något?

Jag är nog inte riktigt säker på att jag vet skillnaden mellan vanlig mask och snabbmask heller (håller ju på och lär mig). Ska jag vara ärlig så vet jag nog inte ens vad vanlig mask är. Har bara lekt lite med snabbmasken i LE 5.0.

Var hittar jag vanlig mask i PS Elements?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar