Advertisement

Annons

Snabblabb vs. 'riktiga'...

Produkter
(logga in för att koppla)

pejtur

Ny medlem
Kom att tänka på en sak.
Vi vet att det oftast skiljer i kvalitet på s.k snabblabb och om man lämnar in rullen till en 'professionell' butik.
Men det jag funderar över är om det är själva filmframkallningen, framtagandet av papperskopiorna eller båda delarna som inte håller samma kvalitet??

Vore intressant att veta med tanke på att rätt som det är upptäcker man att nån bild från en rulle man haft hos snabblabbet blev så bra att man vill göra något mer av den...

Snabblabb framkallar film och papper med exakt samma processer som andra labb, inkl. s.k. proffslabb. Vad som skiljer är oftast granskningen av bilder efteråt, där ett proffslabb har mycket snävare toleranser och kopierar om bilder som är för mörka/ljusa eller har färgstick.
Kvaliteten mellan olika minilabb skiljer sig också mycket. De som är med i kedjor som Fuji eller Kodak Express gör dagliga processkontroller av negativframkallningen för att hålla sig inom de toleranser som gäller. Det gör även proffslabben, givetvis.
Ett minilabb som sköts rätt skall inte ge sämre kvalité än ett proffslabb och ett negativ därifrån kan du utan vidare lämna in på ett annat labb och göra förstoringar av.
Det finns också mindre seriösa minilabb som förstört ryktet för branschen.

Som sagt, det beror helt på vem som sitter bakom spakarna på kopieringsmaskinen.
Jag använder mig utav ett snabblabb. Där får jag superkvalite varje gång. Enbart därför att personalen är duktiga.
Så man skall inte dra alla snabblabb över en kant.

Dessutom är snabblabben oftast billigare än proffslabben. Hittar man dessutom ett med skicklig personal så är det ju toppen.

Jag har jobbat på både snabblabb och proffslabb.
Som sagt, det hänger helt o hållet på labbpersonalens engagemang, noggrannhet och skicklighet. Många snabblabb är mycket bra. Det är bara att testa och se.

Kopiorna kan vara ganska sunkiga från vissa snabblabb, dessutom har jag råkat ut för en del otrevligheter i form av fingeravtryck och smuts etc på negativen.

Men hur är det med själva framkallningen?(bortsett från hanteringsmässiga faktorer som fingeravtryck etc). Riskerar man att få färgstick, sämre korn etc på själva negativen från billigare labb med sämre skötta framkallningsmaskiner? Vore intressant att veta, viktiga bilder kan man ju alltid kopiera om hos proffslab om det bara är kopiorna som snabblabben ibland misslyckas med.

För övrigt vore det intressant att få feedback om bra snabblabb, (för mig speciellt sådana som kan framkalla C41 svartvitt utan färgstick i centrala Stockholm). Det kanske kunde vara en idé att lägga till fotolabb som en kategori bland recensionerna?

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar