Annons

Snabbkoppling till stativ mm

Produkter
(logga in för att koppla)

BirgittaL

Aktiv medlem
Hej!

Jag har en Canon Eos 450D och fick nyligen i present ett stativ av märket FalconEyes model nr BT-1440. Stativet som sådant fungerar fint, men det är omständigt att fästa kameran vid det eftersom man måste skruva på kameran. Finns det någon sorts snabbkopplingsplatta? Vilken skulle i så fall passa?

Min andra fråga gäller ett mindre stativ. Jag vill ta makrobilder och skulle då behöve att mindre, mer hanterligt stativ. Vilket rekommenderar ni? Det ska vara till fotografering både ute och inne.

Tack i förskott för hjälpen!

Birgitta

Kolla på Cyberphoto.
De säljer Cullmann Snabbfäste MX465 som är Arcakompatibelt.
En platta ingår för under femhundringen.
Kör såna själv och det funkar ypperligt för betydligt större kameror än din.
Glöm inte att kolla så att det går att skruva fast fästet på leden.

Det beror på!

Har du någon kulled på stativet? Kan du lägga upp en länk till vilket stativ du har?

En sån här:

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=9319971

Kan passa, men det beror på om gängan du fäster kameran i stativet är borttagbar.

Det behövs också en sån här, av en sort som passar din kamera.

http://shop.textalk.se/se/article.php?id=2589&art=1602331

Hej!

Detta är stativet jag har http://www.falconeyes.com.hk/Product.aspx?id=1327

Jag är inte riktigt säker på om gängan är borttagbar, jag ska kolla upp det. Men jag misstänker att den kanske inte är det.

MVH
Birgitta

Kolla på Cyberphoto.
De säljer Cullmann Snabbfäste MX465 som är Arcakompatibelt.
En platta ingår för under femhundringen.
Kör såna själv och det funkar ypperligt för betydligt större kameror än din.
Glöm inte att kolla så att det går att skruva fast fästet på leden.

En fåning fråga (jag är ju nybörjare på det här..) Hur vet man om fästet går att skruva fast på leden? Hur ska det se ut?

Snabbfästena från Benro skruvar man fast med en insexskruv uppifrån på samma ställe som du nu sätter fast kameran med en skruv nedifrån. Om du inte kan ta bort skruven till kameran finns det ingenstans att skruva i skruven till snabbfästet.

Förresten, ser stativet ut exakt som i länken? Då har du redan en snabbplatta! Den kopplar du loss med en spärr i ena sidan, på bilden ser du den närmast kameran.

På nära håll

För makrofotgrafering behövs ofta låga stativ. Bordsstativ är en väg. Det finns makrostativ med neråtpekbar mittpelare, ben som kan gå ner i spagat. En enkel och billig form av makrostativ är två grunda Un i varandra av bandjern. Sätt ihop dem med en 1/4" skruv som går in i kulleden.

En stabil makrosläde brukar underlätta inställningarna, några cykelekrar med pålödda krokodilklämmor kan vara bra bl a till reflektorer, bakgrundskartong samt att hålla växten stilla i vinden.

Ett makroobjektiv med lite brännvidd gör att du inte behöver vara ända inpå motivet. En ring eller dubbla sidoblixtar kan hjälpa dig korta exponeringstiden med liten bländare. Insekter kan man få att sitta stilla med hjälp av lite kolsyra på tub.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto