Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbis! 1:a fotouppdrag

Produkter
(logga in för att koppla)

Fahlkon

Medlem
Jag har fått ett fotouppdrag som ska gå av stapeln vid kl. 17 idag (3/6). Det hela gäller ett gruppfoto och ett antal foton efter gruppfotot för att dokumentera ett utländskt besök som vi får här på företaget.

Eftersom det är mitt första uppdrag vet jag inte vad jag ska/kan ta betalt. Jag använder min egen systemkamera och utrustning då jag kan den utan och innan.

Har ni några tips? Jag har fått frågan om vad jag vill ha betalt men vet inte vad jag ska säga...

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Det enklaste och vanligaste vid den typen av uppdrag är att debitera för tidsåtgången. Hur mycket man tar per timme är förstås en förhandlingsfråga. T ex rekommenderar Journalistförbundet ett minimiarvode på 550 kr (A-skatt) eller 820 kr (F-skatt). Rekommendationerna från SFF tror jag ligger lite högre.

Tack för hjälpen!

Det enklaste och vanligaste vid den typen av uppdrag är att debitera för tidsåtgången. Hur mycket man tar per timme är förstås en förhandlingsfråga. T ex rekommenderar Journalistförbundet ett minimiarvode på 550 kr (A-skatt) eller 820 kr (F-skatt). Rekommendationerna från SFF tror jag ligger lite högre.

Det låter vettigt, tack för hjälpen!

Låter rätt kul att som första fotouppdrag på äran att plåta en "snabbis". Och dessutom en gruppsnabbis

Snabbis

Låter rätt kul att som första fotouppdrag på äran att plåta en "snabbis". Och dessutom en gruppsnabbis

Vistt var det en snabbis, fick en hel del bra kort men gruppbilden som blev riktigt bra var en på 20 eller så. Hela uppdraget gick på 1½ timme. Tackar för hjälpen.

Problemet är ju då med om det är som du skriver, här på företaget, är det under arbetstid ? då har du väl en lön ?

Under arbetstid?

Problemet är ju då med om det är som du skriver, här på företaget, är det under arbetstid ? då har du väl en lön ?

Näe, det var ca. en halvtimme efter arbetstiden som det började och höll på i 1½ timme, ska upp till den som beställde jobbet och diskutera betalningen strax...förslag?

Betalningen

Nu har jag varit och pratat med en som beställde jobbet och hans uppfattning är att det hela tagit 1 timme och 45 minuter. Han tycker att det är viktigt att jag tar betalt för vad jag gjort:

1. Ställde upp på fotograferingen i 1h 45m
2. Tog ca. 90 foton under den tiden (brända till DVD)
3. Har levererat 13 foton efter att han efterbehandlat dem
4. Skapat/levererat ett enelt bildspel med text för visning med ovan nämnda foton
5. Utskrift av gruppbilden i storlek ca. 35x35cm (VD:n fick den)

3+4 tog ca. 1 timme.

Vad som ska göras nu är:

- Rensa ut dåliga bilder samt göra en snabb efterbehandlning (kontrast, skärpa m.m.)
- Skapa ett bättre bildspel med 5-10 bilder till i.
- Bränna ut alla bilder samt bildspel till DVD.

Hoppas på bra förslag till vad jag ska begära för pris för detta.

Gör jag en snabb uträkning och räknar det till ca. 3 timmar borde 2500kr vara ett vettigt pris.

Ja, det är nog inte helt orimligt. Fast jag tycker det låter som lite mer än 3 timmar: 1.45+1.00+??

Makron

Ja, det är nog inte helt orimligt. Fast jag tycker det låter som lite mer än 3 timmar: 1.45+1.00+??

Det blir nog lite mer men hade jag fått tummarna ur ..... och gjort de makro som jag tänkt göra för att snabbt rätta till bilder så hade det nog inte tagit med tid.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar