Annons

Snabbhjälp inför porträttfoto av kollegor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar H

Aktiv medlem
På onsdag den 9/2 skall jag ta individuella porträttfoton av mina arbetskollegor (13 st. inkl. undertecknad) med nedanstående hyrutrustning. Eftersom jag aldrig har gjort något liknande tidigare, undrar jag om ni kan ge några handfasta "snabbråd"?

2 st. studioblixtar med stativ (Elinchrom).
1 st. bouncer / softbox (Elinchrom).
1 st. paraply med silvrig insida (Elinchrom).
Canon EOS 20D.
Canon EF 85/1.8 USM.
Canon EF 17-40/4 L USM.
Kamerastativ + trådutlösare.

Tanken är att begränsa sig till formatet "huvud + axlar". Kollegorna är både män och kvinnor, yngre och äldre.

Platsen är firmans kontor, med vita väggar och tak, samt lysrör eller spotlights som allmänbelysning. Infallande ljus från fönster (som kan skärmas av hjälpligt med persienner).

Min första fråga är vilken bakgrundsfärg man bör använda? Är en vit projektorduk (1,8 x 1,8 m) lämplig som bakgrund?

Hyrtiden till förfogande är ett dygn (eftermiddag till eftermiddag). Har tänkt att experimentera med en kollega den första kvällen, samt göra det "skarpt" dagen efter. (Utrustningen är f.ö. hyrd från Expert Fridhemsplan i Stockholm.)

Jag skall ägna denna kväll åt att studera tidigare inlägg i detta forum, men hinner kanske inte läsa allt, och tackar därför på förhand för alla råd och tips!
 
Jag skulle använt en klassisk och enkel (men snygg) ljussättning enligt följande:

Bouncer i 45 graders vinkel från modellens högra sida, lite uppifrån.

Upplättning från andra sidan med reflexskärm.

En blixt snett bakifrån för att få fram konturer och ge lite "skimmer" i håret.

En blixt på bakgrunden (ställ blixten precis bakom modellens ryggtavla) , gärna ett halvt till ett steg mer exponering gentemot huvudljuset på modellen om du vill att det ska vara helt vitt. Annars kan du låta blixten lysa så det blir en ljus punkt precis bakom modellen men att det sedan blir gråare ut mot hörnen.

Glöm inte att testa ordentligt i förväg innan du ska skjuta skarpt.

/Joakim
 
Senast ändrad:
Tack Joakim!

Skall försöka få med mig 1-2 vanliga blixtar från Expert, för det är väl inte studioblixtar du menar?
 
Gunnar H skrev:
Tack Joakim!

Skall försöka få med mig 1-2 vanliga blixtar från Expert, för det är väl inte studioblixtar du menar?

Det funkar utmärkt med vanliga blixtar. Kan dock bli lite snyggare (tycker jag) om du har ett paraply på ljuset bakifrån så det får mer spridning. Men det är inget måste. Testa dig fram, du har ju digitalkamera. Det är faktiskt väldigt enkelt när man inser hur det funkar.

/Joakim
 
Använder man studioblixtar behöver man inte oroa sig så mycket för det omgivande ljuset. Det är så mycket svagare än blixten.

En blixt med softbox räcker till en enkel ljussättning. Då använder man den tillsammans med softbox och reflexskärm.

Blixt 2 kan man använda till bakgrunden eller effektljus som liax nämner. Jag är personligen inte så förtjust i effekter, så jag hade valt att använda den till bakgrunden. Ska man använda den till bakgrunden är det bättre att låna en snoot eller bikakeraster.

Val av bakgrund beror på hur bilderna ska användas. Ibland är vit bakgrund bra. Andra gånger är det bara tråkigt med vit bakgrund.

Projektionsduken du nämner kan fungera som en bra reflexskärm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.