Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfråga SB-800

Produkter
(logga in för att koppla)

TobbeMannen

Aktiv medlem
Jag har lånat en SB-800 som jag ska prova med min D50 på ett litet "uppdrag" om en timme... Dock när jag tittar bak på displayen på blixten så ändras inte brännvidden hur jag än zoomar... Den står fast på 14 mm oavsett. Dessutom står det ett "M" ovanför texten ZOOM i blixtdisplayen. Min gissning är att blixten har hamnat i nån sorts manuell mode för brännvidden... Nu till frågan: hur tusan får jag den till autoläge!? Det börjar bli lite brådis för jag ska åka om en timme... Upp till bevis fotosidan, kan ni lösa detta på kortare tid än så!? ;)

Det beror troligen på att vidvinkelskivan är nedfälld framför blixten. Då ändras inte brännvidden vid zoomning. Om du fäller upp och skjuter ner den så borde blixten zooma med brännviden på objektivet.

//Thomas

Mystery solved!!!! :)

Om man tar av omnibouncern så försvinner "M":et och brännvidden ändras efter hur jag zoomar.... Inte lätt att veta, hehe.

Om det inte är vidvinkelskivan så prova att trycka på höger och vänster sida av fyrvägsreglaget (märkt med tre träd resp ett träd) Detta ska i "rätt" läge koppla bort den manuella zoomningen (M-et försvinner ovanför ordet zoom på displayen)

Med omnibouncern AV gick det mycket riktigt att göra så men när den var på hände absolut ingenting när man tryckte höger- eller vänsterpil.

ANNONS