Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbfäste till Cullmann?

Produkter
(logga in för att koppla)

boek100

Medlem
Hej.
När Mediamarkt hade sin rea så passade jag på att köpa ett Cullmann 40190 stativhuvud tillsammans med ett Manfrottostativ. Jag har nu tröttnat på att skruva fast min kamera (Nikon D2x) och funderar på något slags snabbfäste (snabbplatta) för att snabbt och smidigt kunna ta av och på kameran.

När man söker lite på nätet så verkar det vara en djungel av snabbfästen för en stativrookie som jag :)

Har alla tillverkare av kulleder egna snabbplattor med egen standarder? Det verkar finnas två storlekar 1/4" och 3/8" Är det någon som vet vad min Cullmann har?

Det enklaste är kanske att fråga experterna här på forumet, vilken snabbplatta ska jag välja?

Tack för hjälpen
Boek
 
Jag har ett arcakompatibelt snabbfäste på min 40190. Före det körde jag med Manfrottos fäste med sexkantiga plattor.
Det fungerade bra men arca-systemet är bättre på i princip alla sätt.
Manfrottogrejorna ligger bara och samlar damm och byter nog gärna ägare. Skicka pm om du är intresserad.
 
Skulle du välja

Cullmann Snabbfäste MX465

så har jag några extre plattor till en billig peng.

Mv/Gunte..
 
Jag har ett arcakompatibelt snabbfäste på min 40190. Före det körde jag med Manfrottos fäste med sexkantiga plattor.
Det fungerade bra men arca-systemet är bättre på i princip alla sätt.
Manfrottogrejorna ligger bara och samlar damm och byter nog gärna ägare. Skicka pm om du är intresserad.

du har pee-emm
 
Vände på kul-ledens platta och fick mer gänger, lade en tunn massiv gummiduk som jag klippte till, samt Manfrottos platta med snabbfäste, så nu sitter allt som berget, tack Scandinavian Photo för tipset!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.