ANNONS
Annons

Snabbfästa kamerarem

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har snabbfästen Peak Desingn Leash som kostar c:a 400kr. Medföljer 4 ankarfästen som man sätter 2 st på kamerahuset. Har man ett tyngre objektiv med en stativfot sätter man fast en skruvögla i foten och sätter ankaret i öglan. Tar bort ena remmen från kameran och sätter den i ankaret. Skifta rem mellan kameran och objektivet tar 10 sekunder. Smidigt och enkelt.
Rune

Kanske köper man peak design, fast då måste man köpa deras rem också. Inte det billigaste kanske. Rem med fyra fästen för 990:- 4 extra tror jag var 149:-

Rem med 4 ankar fästen och en nyckel, fästplatta och en påse. Pris Amazon 403 kr. Fotokungen i Stockholm tar 490kr. Rune

Nu beställde jag den bredaste Slide V3, eftersom jag använder relativ tung kamera Nikon D500 med 150-600, även Z6 och D750, och en extra pack med fästen. Dock letande inte det billigaste utan beställde från Scandinavian Photo, Totalt ca 1200:- Kanske om man blir nöjd med den, så köper man senare även den smalare varianten, när man använder lättare utrustning.

Den smala (Leach) passar bra med Z6 och normalzoom, men för dina två andra hus är den lite bredare Slide ett bra val.

Leash är den smalaste är 19mm Jag har även slide som är 32mm. Leash är mjukare och inte så stel som sliden är leash kan man vika ihop och stoppa i bröst fickan. Rune

Om jag blir nöjd med den, så kanske skaffar man senare någon av dom smalarare varianterna också.

Jag kör med en PD Slide och en PD handledsrem (vad den nu heter) till min Sony A7R V där det för det mesta sitter en 24/1,4 (alltså inte den allra minsta kombon). Fungerar bra för mig.

Finns det några bra och billiga snabbfästen. Tänker som till exempel dom här karbinhaken, fast utan den fästen till stativskruven. Karbinhake + 2 snabbfäste för kamera rem 1/4 tum skruvfäste 5 kg ring 100 % metall kompatibel DSLR och APN : Amazon.se: Elektronik
Helst som man kan köpa från kända säljare.
Är det fästen eller karbinhakarna eller remmarna du frågar om? eller kanske hela setet. Karbinhakar hittar du billigt på t.ex. Biltema (Har själv bytt ut alla mina black rapid mot biltemas pga pris och kvalitet då originalhakarna slits upp pga fel val av material - prisskillnaden är 500-1000% beroende på storlek och material Hakarna finns i både aluminium och stål. Själva fästena motsvarande Black Rapid har jag hittat på nätet för 1/4 av originalpris. Med vanliga karbinhakar kan jag dessutom använda vilka remmar som helst i stort sett- bara sätta haken i en stålring som biltema eller likande shop säljer i olika storlekar (ring efter storlek/bredd på remmen). Sedan låter du remmen löpa genom ringen. Tycker denna "black rapid"-lösning fungerar bäst eftersom man kan ha remmen på tvärsen över axeln med sin rygga över och ändå få kameran att löpa från höften till ögat. Peak Design-lösningen fungera dåligt med en rygga som inte är superlätt och att ha ryggan på först och sedan ta på sig remmen ger inte bra ergonomi (personlig åsikt även om jag vet att många gör så)

Tycker du kan testa de du hittade. Originalhakarna från Black Rapid är av superdålig kvalitet och håller max 1-2 år (flitig användning) sedan skär fästet som är av hårdare stål genom haken. Dessa från Amazon kan inte vara sämre (Ifall nu inte BR har bytt material i sina hakar de senaste åren).

PS ser nu att du inte vill ha fästena. Har du flera eller har du tänkt sätta fast hakarna på annat sätt. De du visaade var ju inte dyrt men är det bara karbinhakar du vill åt så besök Biltema eller vilken annan shop som helst som har båttillbehör.

Senast ändrad:
Är det fästen eller karbinhakarna eller remmarna du frågar om? eller kanske hela setet. Karbinhakar hittar du billigt på t.ex. Biltema (Har själv bytt ut alla mina black rapid mot biltemas pga pris och kvalitet då originalhakarna slits upp pga fel val av material - prisskillnaden är 500-1000% beroende på storlek och material Hakarna finns i både aluminium och stål. Själva fästena motsvarande Black Rapid har jag hittat på nätet för 1/4 av originalpris. Med vanliga karbinhakar kan jag dessutom använda vilka remmar som helst i stort sett- bara sätta haken i en stålring som biltema eller likande shop säljer i olika storlekar (ring efter storlek/bredd på remmen). Sedan låter du remmen löpa genom ringen. Tycker denna "black rapid"-lösning fungerar bäst eftersom man kan ha remmen på tvärsen över axeln med sin rygga över och ändå få kameran att löpa från höften till ögat. Peak Design-lösningen fungera dåligt med en rygga som inte är superlätt och att ha ryggan på först och sedan ta på sig remmen ger inte bra ergonomi (personlig åsikt även om jag vet att många gör så)

Från början var det karbinhakarna. Tänkte använda original rem och sen ha hakarna för snabbkoppling. Men nu blev det att jag beställde Peak design, så det blir det istället.

Senast ändrad:
  • Gilla
Reaktioner: afe
Nu har jag haft mitt Slide v3 några dagar. Fungerar jättebra med Nikon D500 + Tamron 150-600. Nu funderar jag att köpa ett till Rem, tänker på Leash men fungerar det för Z6 + oftast 24-200, eller är det bättre att köpa Lite. Tänker även i vissa situationer när jag har två kameror Z6 och D750 då behöver jag två remmar och ha dom i sling en på vardera sidan ifall det fungerar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar