Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Snabbaste CF-minnet till D7D

Produkter
(logga in för att koppla)

buddy_poor

Aktiv medlem
Jag funderar på om jag har köpt ett minneskort som fungerar ovanligt dåligt ihop med min D7D. Köpte ett Kingston Elite Pro 2Gb (50x) och det tar ca 11 sekundet på sig att skriva ner en rawfil (rawfil endast ingen extra jpg) från minnet. Provade även att fylla bufferten med nio rawfiler och det tog drygt nittio sekunder. Har uppgraderat till senaste firmware som, enligt vad jag har förstått, ska korta ner skrivtiderna från buffert till cf-minne.

Min fråga är alltså: ska det vara så här segt eller finns det någon där ute som kan tipsa om ett minneskort som fungerar bättre i D7D med tanke på skrivtider från buffert.

Jag vet inte vad som är snabbast, men jag har ett 1GB Sandisk UltraII (80x) och det tar 3.5 sekunder från att jag tar bilden tills den röda lysdioden slocknar.

/Andreas

buddy_poor skrev:
Jag funderar på om jag har köpt ett minneskort som fungerar ovanligt dåligt ihop med min D7D.
Ja, du har lyckats köpa ett kort som fungerar mycket dåligt i en Dynax 5D/7D. Om du går till http://www.dyxum.com/reviews/cfcard/index.asp så ser du att Kingston Elite Pro kommer långt ner på listan.

buddy_poor skrev:
finns det någon där ute som kan tipsa om ett minneskort som fungerar bättre i D7D med tanke på skrivtider från buffert.
Jag ser ingen anledning till att köpa något annat än Sandisk Extreme III.

Tack för svaren!

Kollade in sidan som du Göran tipsade om och kan bara konstatera att jag gjort ett riktigt dåligt köp...

Betalade nämligen 1200kr i butik (microshop i umeå för två månader sedan) för ett kort som jag nu ser kan köpas på nätet för 487kr inklusive frakt. Och till råga på allt är det ett av de sämre som kan köpas till min kamera...

Ja ja så kan det gå. Det är bara att köpa nytt!

Re: Re: Snabbaste CF-minnet till D7D

Göran Larsson skrev:
Jag ser ingen anledning till att köpa något annat än Sandisk Extreme III.

Har både Ultra II och Extreme III, märker inte av mågon praktisk skillnad alls. Ser ingen som hälst anledning att köpa ett Extreme III om de kostar mera.

Re: Re: Re: Snabbaste CF-minnet till D7D

Nome Nescio skrev:
Ser ingen som hälst anledning att köpa ett Extreme III om de kostar mera.
Ultra II är inte något dåligt minne, men Extreme III ska vara bättre skyddad mot t.ex. fukt. Då skillnaden i pris är så liten så ser jag ingen anledning till att inte köpa Extreme III.

Jag köpte ett Extreme III istället för Ultra II för prisskillnaden var väldigt liten. Enligt Sandisks hemsida skall den tåla stötar och kyla bra också. Tror visserligen att kamerans batterier tål kylan sämre... Men stöttåligheten kanske kan vara bra att ha om man tappar det innan man hinner få in det i kortläsaren?

Hur som helst så följde det med en liten CD med programvaran RescuePro som kan vara bra att ha för att återställa "förlorade" bilder. Jar inte testat den programvaran dock. Och så följde det med ett litet händigt tygfodral för två minneskort som åtminstone jag tyckte var bra att ha.

Jämfört med mitt "standard" Sandiskminne så skriver min 7D ner en RAW-fil på c:a 40% av tiden när jag har Extreme III i.

Ultra II har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

/Fredrik

Har både ett SanDisk Ultra II (512MB) och ett Extreme III (2GB). II är snabbt (~3MB/s), medan III är apsnabbt (8-9MB/s).

Hade också ett Kingston Elite-nånting på 2GB, men det gick som gammal gröt (<1MB/s). Sålde det till en D70-ägare, där det gick betydligt fortare (precis lika fort som mitt Extreme III, vilket var runt 3MB/s på Nikånen).

Skalis skrev:
Enligt Sandisks hemsida skall den tåla stötar och kyla bra också.
/Fredrik
Hmm, vill inte verka petig men undrar hur många här på jordklotet som pajat minneskort vid stötar? & detta med kyla???

Tror mer på ett försäljningsargument för min del men kan ha fel?

//Larsa, som själv har världshistoriens slöaste 1-gigabitare till sin D7D:)

Förutom att mitt kort är väldigt långsamt så funderar jag även på om det inte drar mer ström ur batteriet just för att det tar så lång tid att skriva till minneskortet.

Skulle vara intressant att se sådana siffror - hur många bilder som kameran kan skriva till cf-kortet på en laddning av batteriet, och om det skiljer mellan olika modeller och tillverkare av minneskort.

.Z. skrev:
Hmm, vill inte verka petig men undrar hur många här på jordklotet som pajat minneskort vid stötar? & detta med kyla???

Troligen väldigt få! Och som jag sade så tröttnar troligen batteriet innan kortet också...

Men det känns på nåt sätt tryggt ändå att det är lite tåligt och texten i produktbladet värmer gott i hjärtat på en prylnisse som mig. :)

Och det lilla etuiet som följde med var värd de få kronorna det skiljde i priset. :)

/Fredrik - som ibland går på enkla försäljningsargument...

Fördelen kommer väl när man stoppar i Extreme III i kortläsaren och tankar datorn full, eller när man skaffar ett nytt hus. Jag har inte provat men kanske funkar serietagning lite bättre.

Om inte jag läst fel så är Ultra kortens hastighet ca 12mb/sek och Extrem ligger på 20mb/s

E3 är snabbare än de flesta kamerorna kan skriva alltså !! ?

buddy_poor skrev:
Jag funderar på om jag har köpt ett minneskort som fungerar ovanligt dåligt ihop med min D7D. Köpte ett Kingston Elite Pro 2Gb (50x) och det tar ca 11 sekundet på sig att skriva ner en rawfil (rawfil endast ingen extra jpg) från minnet. Provade även att fylla bufferten med nio rawfiler och det tog drygt nittio sekunder. Har uppgraderat till senaste firmware som, enligt vad jag har förstått, ska korta ner skrivtiderna från buffert till cf-minne.

Min fråga är alltså: ska det vara så här segt eller finns det någon där ute som kan tipsa om ett minneskort som fungerar bättre i D7D med tanke på skrivtider från buffert.

Jag har skrivit om detta för nästan ett år sen tror jag. Synd att du missat vad jag skrivit om detta, då hade du kanske sluppit bli besviken! Det var så att D7D fick stark kritik för sitt otroligt sega CF-gränssnitt när den kom (firmware 1.0). Den jämfördes med Canons D20 som var avsevärt snabbare. KM uppdaterade då firmware (version 1.1) och en av de saker de då rättat till var just skrivningen till minneskorten. Problemet var bara att de inte brytt sig om att optimera algoritmerna för alla typer av minnen utan bara en del. Nedan tipsar en kommentar om den CF-test som finns på Dyxum.com. Jag säjer bara, läs dem för de ger en bra vägledning. Framförallt var det SanDisk och Lexar som det blev avsevärt bättre "sprutt med" med firmware 1.1. Seriebildtagningen blev dramatisk vassare med dessa kort.

Det märkliga var att för Kingston Elite Pro som påverkades speeden överhuvudtaget inte (det fanns rapporter t.o.m. att prestanda blev ännu lite sämre med firmware 1.1! Elite Pro var då Kingstons snabbaste minne. Ingen skillnad fanns mellan detta och deras simplaste minne trots att Elite Pro var kanske dubbelt så snabbt "på papperet". När så Kingston släppte Kingston Ultra som skulle vara dubbelt så snabbt som Elite Pro (tänkt att matcha SanDisk Extreme lll), så fick jag testa detta åt en produktchef på jobbet. Resultaten med min D7D var mycket nedslående. Ultra-kortet var inte ett dugg snabbare än Elite Pro-kortet, bara dyrare. Skillnaden mellan SanDisk Extreme lll och Ultra var hårresande. Mellan SanDisk Extreme lll och Ultra ll finns en liten skillnad men där spelar nog kamerans begränsningar in trots allt, för det är alltid oavsett kort en stor skillnad mellan kortens teoretiska prestanda och den man får i "riktiga livet" med sin 7D.

Får man ett SanDisk Extreme lll billigt så är det självklart det bästa om man vill ha helt optimal prestanda vid seriebildtagning. Annars håller jag med Per Carlin nedan, Ultra ll är hur bra som helst för de flesta. Större är inte skillnaden mellan dessa två kort. Men Kingston funkar inget bra ihop med D7D även om det säkert funkar jättebra med andra kameramärken. Det finns ju inget skäl att helt dissa Kingston generellt men jag skulle aldrig köpa ett till en KM vare sig en D7D eller D5D. Läs tester för ditt eget kameramärke, det är min rekommendation.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar